בשבוע שעבר ננעלה תערוכת טוקיו המתקיימת מדי שנה, אך זו הפעם הראשונה בה שמה הרשמי הפך ל"תערוכת הניידות של יפן". רבות דובר על השינה העמוקה של יצרני הרכב היפנים בכל הקשור למעבר להנעה חשמלית, אך בתערוכה נראה היה כי אלו מתעוררים סוף סוף. בשורות לטווח הקרוב לא נראו, אך התערוכה היתה עמוסה בדגמי קונספט חשמליים המציגים את חזונם של היצרנים השונים לעולם החדש. אלו הדגמים הבולטים והחשובים שהוצגו שם.
הונדה
הונדה החזירה לחיים את השם פרלוד (Prelude), שהוצג לראשונה ב-1978 והיה בשימוש עד לשנת 2001. כמו בימים ההם גם כעת מדובר במכונית קופה ספורטיבית, ובהונדה מבטיחים שגרסת הייצור תספק "חוויית נהיגה" ו"התרגשות יוצאת דופן". העיצוב חלק ואלגנטי, אך אנשי הונדה לא מספקים מידע נוסף – פרט לכך שיחידת ההנעה חשמלית לחלוטין.
טויוטה
טויוטה הציגה בתערוכה לא פחות מארבעה דגמי קונספט שונים. הראשון והחשוב שבהם הוא לנד קרוזר Se, והוא גם זה שיגיע ראשון לייצור – אם כי לא נמסר מתי. מדובר ברכב פנאי גדול עם שבעה מושבים, ולמרות השם לא מדובר בגרסה חשמלית של לנד קרוזר החדש שהוצג לפני כשלושה חודשים אלא בדגם שונה לחלוטין המבוסס על פלטפורמה חשמלית ייעודית. היתרונות בתחומי המרווח וטווח הנסיעה ברורים, אך יכולת השטח תיפגע ולא תהיה ברמה של לנד קרוזר הרגיל המבוסס על שלדת סולם.

הדגם השני הוא EPU, ראשי תיבות של פיק-אפ חשמלי. מדובר בטנדר שמידותיו קטנות במעט מהיילקס המוכר, אך הודות לפלטפורמה החשמלית המרווח לנוסעים ונפח ארגז המטען יהיו דומים לו. טויוטה לא פרסמה נתונים רבים על הדגם, אך הדגישה את גלגל ההגה הייחודי: טכנולוגיית NEO Steer כוללת הגה "יוק" מלבני שאינו מסתיר את לוח המחוונים, ועליו שני לחצנים להאצה ובלימה במקום דוושות. לדברי טויוטה, תפעול כזה יאפשר גם לנכי גפיים לנהוג ברכב, אך מביא יתרונות גם לאנשים בריאים – כולל למשל היכולת להגיע לתנוחת הנהיגה הנוחה ביותר מבלי להתחשב ביחס בין המושב לדוושות. לסיום, למערכת זו גם היגוי אלחוטי שתאפשר פניה מלאה בסיבוב של לא יותר מ-90 מעלות.

שני הדגמים האחרונים רחוקים יותר מפס הייצור ומציגים בעיקר את חזונה של טויוטה לקישוריות הרכבים. FT-3e הוא דגם פנאי קומפקטי חשמלי, ויתכן כי מדובר בהצצה ראשונה לדגם שיחליף את BZ4X בעוד מספר שנים. לצידו הוצגה גם FT-Se, מכונית ספורט חשמלית שפותחה יחד עם סדנת המירוצים של טויוטה, GR. לדברי החברה, שני הדגמים יהיו בעלי "יכולת לשיתוף מידע ואנרגיה עם הסביבה", כלומר הם יהיו מקושרים לרשת האינטרנט ויכללו תמיכה ב-V2L להפעלת מכשירי חשמל חיצוניים ו-V2G להזנת רשת החשמל הביתית (כמו למשל במקרים של הפסקת חשמל). בנוסף, בתא הנוסעים מציגה טויוטה את שפת העיצוב העתידית – עם לוח מחוונים דיגיטלי ומשני צדדיו מסכים נפרדים לשליטה על המערכות השונות.

מאזדה
מאזדה הציגה בטוקיו את אייקוניק (Iconic) SP, דגם קונספט לרודסטר חשמלית שבמידה מסוימת גם תחליף את MX-5 המזדקנת. יחידת ההנעה ייחודית, וכוללת מנוע חשמלי שמותקן על הציר האחורי ומפיק 370 כ"ס. על מנת לשמור על משקל נמוך, הסוללה תהיה בקיבולת קטנה (שלא פורסמה), וכתגבור יותקנו שני מנועים רוטוריים שישמשו כמאריך-טווח. לדברי מאזדה, הסוללה וצמד המנועים יותקנו במרכז הרכב מאחורי הנהג על מנת לשמור על חלוקת משקל אידיאלית, והם יוכלו לעשות שימוש גם במימן או בדלקים סינטטיים כדי לא לזהם את הסביבה.
לדגם הקונספט אורך של 418 ס"מ, רוחבו 185 ס"מ, גובהו 115 ס"מ בלבד, בסיס הגלגלים משתרע על 259 ס"מ ומשקלו עומד על 1,450 ק"ג. כלומר, הוא גדול משמעותית ממיאטה הנוכחית, ויתחרה ב-MG סייברסטר. העיצוב מרהיב וכולל דלתות מספריים, ולנו נותר רק לקוות שחלקים רבים ממנו יגיעו לגרסת הייצור.
ניסאן
בדומה לטויוטה, גם ניסאן התחמשה בארבעה דגמי קונספט נפרדים, כולם תחת הכותרת "הייפר" (Hyper). לדברי ניסאן, משפחת הדגמים מציגה את ההבנה כי כל לקוח נמצא בשלב אחר בחיים, יש לו צרכים ושימושים אחרים ברכב – ועל כן זקוק לדגם שונה. בהתאם, הייפר-אורבן הוא קרוסאובר קטן המיועד לאנשים שחיים בעיר, הייפר-אדוונצ'ר הוא רכב שטח קשוח המיועד לאלו המבלים בשטח זמנים ארוכים, הייפר-טורר הוא מיניוואן גדול להובלת נוסעים והייפר-פורס (Force) הוא רכב ספורט המיועד לחובבי נהיגה שאינם זקוקים למרווח ושימושיות.
לכל הדגמים עיצוב מוגזם והנעה חשמלית עם תמיכה בהפעלת מכשירים חיצוניים, אך המפרט שונה בהתאם ליעד. כך למשל האורבן מציע סוללות קטנות יחסית, אך לאדוונצ'ר סוללות גדולות יותר שיאפשרו שהיה ממושכת בטבע מבלי לטעון את הרכב ופתרונות אחסון למגלשי סקי, אוהל או קייאק. לטורר תא נוסעים עם עיצוב בהשראת פילוסופיית האירוח היפנית, ולפורס עזרים אווירודינמיים אקטיביים – לשיפור זרימת האוויר והטווח בנסיעה רגועה, או הצמדה מרבית בנהיגה ספורטיבית. מזוויות מסוימות, ובמיוחד יחידות התאורה האחוריות, הפורס נראה כמו קדימון ל-GTR הבאה. האם היא תהיה חשמלית? ימים יגידו.
