חצי שנה לאחר שנכנסנו אל 2024 העמוסה בידיעות עצובות, שהחלו עוד בשנה שעברה עם הטבח המחריד בישובי הדרום, נראה כי שוק הרכב מתחיל לחזור למסלולו הרגיל. בכל חודש שחלף הירידה במסירות ביחס לשנה שעברה הצטמצמה עוד ועוד, ובחודש האחרון אף נרשמה עליה מפתיעה ביחס ליוני 2023.
לאחר שפרסמנו כמידי חודש את הכתבה השגרתית עם המידע על המותגים המובילים, כעת נצלול לפרטים הקטנים. מי הדגמים המובילים את השוק? מי רבי המכר בכל קטגוריה? ומה המגמות המסתמנות? כל הפרטים לפניכם, והערות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
15 הדגמים הנמכרים ביותר:
- BYD אטו3 – 7,264
- סקודה אוקטביה – 5,283 (מתוכם 17 פלאג-אין)
- יונדאי אלנטרה – 4,719
- קיה פיקנטו – 3,088
- טויוטה קורולה – 3,061
- קיה נירו פלוס – 2,849 (מתוכם 1,276 פלאג-אין ו-1,476 חשמליים)
- קיה ספורטאז' – 2,697 (מתוכם 227 פלאג-אין)
- ג'ילי גיאומטרי C – 2,682
- מיצובישי אאוטלנדר – 2,635
- צ'רי FX – 2,634 (מתוכם 1,744 חשמליים)
- יונדאי קונה – 2,488
- טויוטה ראב4 – 2,448
- טויוטה יאריס קרוס – 2,441
- טויוטה CHR – 2,398
- BYD דולפין – 2,290
ראוי לציין: אטו3 ממשיך להוביל את השוק, אך יורד ב-22.7% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. זה לא מפריע לו לעקוף ב-37% את המקום השני, שהפעם מפתיעה בו האוקטביה – למרות שבקרוב יגיע הדגם המחודש ובזכות הקשיים של המתחרים.
מיני (קטגוריה A)
חמשת הדגמים המובילים:
- קיה פיקנטו – 3,088
- יונדאי i10 – 1,686
- סוזוקי איגניס – 721
- טויוטה אייגו X – 273
- ליפ מוטור T03 – 151
ראוי לציין: הפיקנטו מובילה את הקטגוריה למרות שבעולם הוצג דגם מחודש, וצפויה להתחזק אף יותר בעקבות החרם הטורקי שמונע מ-i10 להמשיך להימכר אצלנו.
סופר-מיני (קטגוריה B)
חמשת הדגמים המובילים:
- יונדאי i20 – 2,057 (מתוכם 50 מגרסת הספורט N)
- מאזדה 2 – 1,862
- מיצובישי ספייס סטאר – 1,408
- סיאט איביזה – 1,200
- סוזוקי סוויפט – 1,026
ראוי לציין: ביחס לשנה שעברה יונדאי מטפסת למקום הראשון, אך בעקבות החרם הטורקי צפויה לאבד אותו בקרוב. מיצובישי ספייס סטאר המזדקנת תעזוב אותנו גם היא בחודשים הקרובים, וסוזוקי סוויפט נכנסה לחמישיה המובילה – אך רוב המסירות עדיין שייכות לדור היוצא. כאן המקום להספיד את המשפחתיות הקטנות, קטגוריה שנכחדה לאחר שמסרה 47 מכוניות בלבד – אחת מהן היא יונדאי אקסנט והשאר דאצ'יה לוגאן.
משפחתיות (קטגוריה C)
חמשת הדגמים המובילים:
- סקודה אוקטביה – 5,283 (מתוכם 17 פלאג-אין)
- יונדאי אלנטרה – 4,719
- טויוטה קורולה – 3,061
- BYD דולפין – 2,290
- MG 4 – 1,797 (מתוכם 38 מגרסת הספורט X-פאוור)
ראוי לציין: למרות החרם הטורקי הקורולה עדיין שומרת על המקום השלישי. את שני דגמי הבנזין-סדאן של המותגים המסורתיים, רנו מגאן ומאזדה 3, מחליפים צמד סיני-חשמלי-האצ'בק, בצעד שמסמל את תנודות השוק.
משפחתיות גדולות (קטגוריה D)
חמשת הדגמים המובילים:
- טסלה מודל 3 – 1,284
- BYD סיל – 476
- יונדאי איוניק 6 – 448
- סקודה סופרב – 438
- מאזדה 6 – 262
ראוי לציין: החשמליות שולטות בקטגוריה באופן מובהק, וטסלה שומרת על פער עצום מהמתחרות. בקרב דגמי הבנזין, סקודה סופרב שומרת על נתונים מכובדים למרות שמדובר בדגם ותיק שבעולם כבר הוצג לו מחליף, ומאזדה 6 הקשישה מפתיעה בכך שעקפה את סונטה – שבקרוב ממש תגיע בדגם מחודש.
פנאי קטן (B-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- טויוטה יאריס קרוס – 2,441
- סיאט ארונה – 2,087
- MG ZS EV – 2,005
- קיה סטוניק – 1,933
- יונדאי וניו – 1,242
ראוי לציין: הגעת הדור החדש של יונדאי קונה הקפיצה אותו קטגוריה, וההשפעות מורגשות גם אצל המתחרים. סיאט ו-MG מזנקות, קיה שומרת על מעמדה ויונדאי מחליפה את באיון בוניו בזמן שפיג'ו 2008 עוזב את הרשימה.
פנאי קומפקטי (C-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- BYD אטו3 – 7,264
- קיה נירו פלוס – 2,849 (מתוכם 1,276 פלאג-אין ו-1,476 חשמליים)
- קיה ספורטאז' – 2,697 (מתוכם 227 פלאג-אין)
- ג'ילי גיאומטרי C – 2,682
- מיצובישי אאוטלנדר – 2,635
ראוי לציין: יונדאי טוסון וקיה סלטוס עזבו את הרשימה לטובת קיה ספורטאז' ומיצובישי אאוטלנדר, והחשמל שולט בקטגוריה המבוקשת ביותר.
פנאי בינוני (D-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- צ'רי טיגו 8 פרו – 2,019
- טסלה מודל Y- 1,727
- טויוטה BZ4X – 1,215
- קיה סורנטו – 1,119 (מתוכם 163 פלאג-אין)
- סקודה קודיאק – 906
ראוי לציין: מכירות הקודיאק יורדות בחדות לקראת הגעת הדור החדש, אך באופן מרשים הוא עדיין נכנס לחמישיה המובילה. סקודה אניאק ויונדאי איוניק 5 מוחלפים על ידי קיה סורנטו וטויוטה BZ4X, האחרונה ככל הנראה עברה גיול (רישום הרכב לאחר 12 חודשים) במספרים גבוהים. האם בקרוב תימכר בעסקאות אטרקטיביות?
פנאי/שטח גדול (E-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- טויוטה לנד קרוזר – 891
- שברולט טראוורס – 223
- פורד אקספלורר – 217
- פורד ברונקו – 140
- BYD טאנג – 127
ראוי לציין: גם במחצית הראשונה של 2024 לנד קרוזר מוביל בבטחה ובפער גדול את הקטגוריה, למרות שמדובר בדגם ותיק שאוטוטו מתחלף. את סובארו אבולטיס עם נטיה קלה לשטח מחליף פורד ברונקו הקשוח, והנציג החשמלי היחיד ברשימה מציג ירידה חדה במכירות ובמיקום.
מיניוואנים
ששת הדגמים שנותרו:
- קיה קרניבל – 386
- יונדאי סטאריה – 203
- דאצ'יה ג'וגר – 183
- מקסוס אי-יוניק 5 – 41
- מרצדס B קלאס – 23
- וויה דרים – 19
ראוי לציין: אמנם מותג היוקרה הסיני-חשמלי הצטרף בתחילת השנה עם הדרים, אך באופן כללי נראה כי קטגוריה זו בדרך איטית אך בטוחה לסוף דרכה – לטובת רכבי פנאי מעוצבים.
שוק היוקרה
מתוך 155,145 המכוניות שנמסרו מתחילת השנה, 14,935 משתייכות למותגי היוקרה – ומחזיקות בנתח שוק של 9.6%. מדובר בעליה משמעותית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שבה נמכרו 13,969 מכוניות יוקרה שהיוו כ-8% מהשוק.
עם זאת, חשוב להדגיש כי חלק מהעליה מגיעה ממותגי "פרימיום-טק" סינים שזולים משמעותית מדגמים מקבילים של מותגי יוקרה מסורתיים. אם מנטרלים את השפעת אלו, הנתונים עומדים על 11,668 מסירות, נתח שוק של 7.5% וירידה של 16.5% – גדולה יותר מכלל השוק.
משפחתיות (קטגוריה C)
חמשת הדגמים המובילים:
- קופרה לאון – 262
- מרצדס CLA – 230 (מתוכם 41 פלאג-אין ו-16 מגרסאות AMG הספורטיביות)
- אאודי A3 – 107 (מתוכם 21 מגרסאות RS הספורטיביות)
- מרצדס A קלאס – 100 (מתוכם 24 פלאג-אין ו-5 מגרסאות AMG הספורטיביות)
- DS 4 – 58 (מתוכם 50 פלאג-אין)
ראוי לציין: הדגמים המובילים לא השתנו, אך הם החליפו ביניהם מיקומים.
משפחתיות גדולות (קטגוריה D)
חמשת הדגמים המובילים:
- ב.מ.וו סדרה 3 – 357 (מתוכם 191 פלאג-אין ו-M3 CS אחת)
- מרצדס C קלאס – 315 (מתוכם 56 פלאג-אין)
- פולסטאר 2 – 200
- ב.מ.וו i4 – 94
- אאודי A4 – 67 (מתוכם RS4 אוונט אחת)
ראוי לציין: פולסטאר הסיני-שוודי מציג על פניו עליה נאה במסירות – אך מדובר בעיקר בגיול, ובמציאות המותג מתקשה להתרומם. את אלפא רומיאו ג'וליה מחליף הדגם החשמלי של ב.מ.וו.
סלון (קטגוריה E)
חמשת הדגמים המובילים:
- אקספנג P7 – 694
- זיקר 001 – 346
- מרצדס EQE – 171
- ב.מ.וו סדרה 5 – 108 (מתוכם 43 פלאג-אין)
- מרצדס E קלאס – 76 (מתוכם 40 פלאג-אין)
ראוי לציין: באופן לא מפתיע את הרשימה מובילים שני דגמים סינים-חשמליים שזולים בלפחות 50% מהשאר. אם ננטרל אותם, לרשימה יצטרפו לקסוס ES עם 71 מסירות וג'נסיס G80 שמסרה 33 יחידות – מתוכן 19 חשמליות.
פאר (קטגוריה F)
חמשת הדגמים המובילים:
- מרצדס S קלאס – 54 (מתוכם 17 פלאג-אין)
- ב.מ.וו סדרה 7 – 25 (כולם פלאג-אין)
- אאודי A8 – 18 (מתוכם 16 פלאג-אין)
- ב.מ.וו i7 – 7
- פורשה פנמארה – 2
ראוי לציין: מרצדס EQS לא נמסרה כלל מתחילת השנה. בהמשך הרשימה הקצרה: מלקסוס LS ובנטלי פליינג ספור נמסרה מכונית אחת.
פנאי קטן (B-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- זיקר X – 1,113
- סמארט #1 – 591
- וולוו EX30 – 263
- לקסוס LBX – 207
- אאודי Q2 – 108
ראוי לציין: מזל טוב! קטגוריה חדשה נולדה. שטף הדגמים הסינים-חשמליים יצרו כרטיס כניסה חדש ומוזל יחסית לשוק היוקרה. עם זאת, שלושת הדגמים המובילים הם בסך הכל עיצוב שונה למפרט טכני זהה, ובאופן צפוי גם חשמליים לחלוטין.
פנאי קומפקטי (C-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- קופרה פורמנטור – 797 (מתוכם 285 פלאג-אין)
- אאודי Q4 אי-טרון – 340
- אאודי Q3 – 336 (מתוכם 12 RS ספורטיביים)
- ג'נסיס GV60 – 282
- וולוו XC40 – 264 (מתוכם 56 פלאג-אין ו-69 חשמליים)
ראוי לציין: אאודי מכניסה שני נציגים לרשימה, והחשמלי מביניהם מדיח את מרצדס המתחרה. וולוו XC40 מאבד כוח אך נותר ברשימה המובילה.
פנאי בינוני (D-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- לקסוס NX – 596 (מתוכם 195 פלאג-אין)
- מרצדס GLC – 320 (מתוכם 153 פלאג-אין ו-AMG אחד)
- אאודי Q5 – 217 (מתוכם 82 פלאג-אין)
- ג'נסיס GV70 – 206 (מתוכם 93 חשמליים)
- וולוו XC60 – 187 (מתוכם 93 פלאג-אין)
ראוי לציין: השנה ג'נסיס GV70 חזר לרשימה במקום WEY קופי 01. ניתן לראות את הנתח המשמעותי של גרסאות מחושמלות, אך דגמים חשמליים ייעודיים עדיין לא נכנסו באופן מובהק לקטגוריה המבוקשת ביותר בשוק היוקרה.
פנאי גדול (E-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- אקספנג G9 – 457
- לקסוס RX – 183 (מתוכם 88 פלאג-אין)
- ג'יפ גרנד צ'ירוקי – 144
- ג'יפ רנגלר – 135
- ריינג' רובר ספורט – 113 (מתוכם 32 פלאג-אין)
ראוי לציין: במקום הראשון דגם סיני-חשמלי שזול משמעותית מהשאר. אם לא נחשיב אותו, למקום החמישי יכנס מרצדס GLE עם 99 יחידות – מתוכם 5 פלאג-אין ו-15 מגרסאות AMG.
פנאי ענק (F-SUV)
חמשת הדגמים המובילים:
- מרצדס GLS – 49
- מרצדס EQS SUV – 27
- הונגצ'י EHS-9 – 27
- ב.מ.וו X7 – 9
- לקסוס LX – 9
- ריינג' רובר – 7 (מתוכם 1 פלאג-אין)
- קאדילק אסקלייד – 4
ראוי לציין: למעשה ברשימה נמצאים כל הדגמים המשווקים בישראל.
רכבים חשמליים
בששת החודשים שחלפו מתחילת השנה עלו לכבישים 39,236 מכוניות חשמליות לחלוטין, ונתח השוק שלהם צמח ל-25.2%. לשם השוואה, בתקופה המקבילה אשתקד המספרים עמדו על 28,834 ו-16.5%, ובסיכום שנת 2023 כולה היו 17.9% מהשוק לאחר שמסרו 48,219 יחידות.
עשרת הדגמים החשמליים המובילים:
- BYD אטו3 – 7,264
- ג'ילי גיאומטרי C – 2,682
- BYD דולפין – 2,290
- MG ZS – 2,005
- MG 4 – 1,797
- צ'רי FX EV – 1,744
- טסלה מודל Y – 1,727
- קיה נירו פלוס – 1,476
- טסלה מודל 3 – 1,284
- טויוטה BZ4X – 1,215
רכבי על
בקצה העליון של שוק הרכב יש את הרכבים הטובים ביותר, בין אם אלו רכבי פאר מפנקים או רכבי ספורט כוחניים. רובנו לא נוכל לרכוש אותם, אך נשמח לפגוש בהם בפקקים הבלתי נגמרים.
אסטון מרטין הבריטית מסרה 2 יחידות של דגם הפנאי DBX, לצד ואנטג' אחת. בנטלי השכנה מסרה 2 יחידות של דגם הפנאי בנטאייגה מספר זהה של קונטיננטל (אחת פתוחה ואחת סגורה), ופליינג ספור בודדה. פרארי העלו לכבישים 3 מכוניות מדגם 296, ויחידה אחת מכל אחד מהבאים: מכונית הספורט פלאג-אין SF90, מכונית ה-GT רומא ודגם הפנאי פורוסנגווה.
במזראטי מסכמים 8 מסירות של דגם הפנאי לבנטה, 6 יחידות של אחיו הקטן והצעיר גרקאלה, 2 גראן טוריסמו ספורטיביות לצד יחידה אחת של מכונית הסלון המתבגרת גיבלי ויחידה נוספת של מכונית העל MC20. פורשה יכולים לשמוח יותר, עם 50 רכבי פנאי מדגמי קאיין (44) ומקאן (6), 15 טייקאן חשמליות, 2 פנמארות, 24 יחידות של מכונית הספורט 718 ו-3 יחידות של 911.
בחלק הפחות אקסקלוסיבי, אאודי מסרה 50 יחידות של מכונית הספורט TT, לצד 25 יחידות של גרסאות RS מהדגמים השונים. אבארט מסרה 30 מכוניות (מתוכן 4 חשמליות), אלפא רומיאו העלתה 6 יחידות של ג'וליה תלתן ירוק ואלפין הצרפתית הוסיפה 5 יחידות של A110.
ב.מ.וו מסרה 15 עותקים של הרודסטר Z4 ו-19 יחידות של דגמי M השונים – כולל M3 CS ייחודית אחת. מרצדס המתחרה העלתה לכבישים 14 יחידות של הרודסטר SL, ולצידה גם 58 מדגמי AMG השונים. קאדילק האמריקאית מסרה יחידה אחת של CT5-V בלאק-ווינג.
מבין המותגים העממיים, הונדה מסרה 3 יחידות של סיוויק טייפ R, יונדאי עם 50 יחידות של i20N ושלוש i30N, מאזדה MX5 מסרה 4 יחידות והמתחרה הישירה סובארו BRZ מסרה 105 יחידות. סקודה מכרה 18 יחידות של אוקטביה RS, פולקסווגן הסתפקה ב-27 יחידות של גולף ופולו GTI, ופורד מסרה 6 יחידות של המוסטנג – לראשונה ביבוא סדיר. רנו מסרה 11 יחידות של מגאן RS, ואת הרשימה סוגרת שברולט עם 10 קורבט'ים.