ארגון הבטיחות האירופאי יורו NCAP החל בשנת 2020 לבחון את מערכות הסיוע לנהג. בניגוד למערכות האוטונומיות שנבחנות במבחני הריסוק שתפקידן למנוע תאונות במצבי חירום, מערכות הסיוע כגון בקרת שיוט אדפטיבית, התאמת מהירות אוטומטית ושמירה על מרכז הנתיב פועלות במצבים שגרתיים ולא מסוכנים, ובכביש מהיר מורידות לחץ מהנהג ושומרות עליו עירני ומרוכז. או כך לפחות הן אמורות להיות – ובארגון בוחנים עד כמה הן עומדות בכך.
לדברי היורו NCAP, הארגון בוחן שני נושאים במערכות אלו. הראשון הוא איכות הסיוע לנהג, והשני הוא במצבים בהם המערכת מתנתקת – מה רמת הריכוז שהרכב דורש מהנהג על מנת שיוכל להגיב באופן מיידי, ומה הרכב מציע כגיבוי למערכות. לאחרונה הארגון החמיר את המבחנים, עם דרישות חדשות לניטור הנהג, התגובה לסביבת הרכב כמו רכב שמתפרץ לנתיב, וזיהוי אופנועים, הולכי רגל ורוכבי אופניים – מתוך חשיבה שגם הם עלולים להופיע בכביש מהיר.
תוצאות המבחנים
שני דגמים שקיבלו את ציון "טוב מאוד" המרבי הם מרצדס C קלאס וב.מ.וו i5. לראשונה ציונים מרשימים של 85% בפעולת המערכות ו-97% במערכות הגיבוי – כמו שמירה על הנהג מרוכז ועצירה בשולי הכביש כאשר אינו מגיב. ל-i5 החשמלית ציונים טובים מעט פחות, עם 76% בתפקוד המערכות ו-90% בגיבוי. את עיקר הניקוד איבדה הב.מ.וו על כך שמצלמת ניטור הנהג פועלת רק במצבי חירום ולא בנסיעה שגרתית.
דגם הפנאי-קופה וולוו EC40 (לשעבר C40) ומכונית הסדאן פולקסווגן ID.7 קיבלו ציון "טוב". ציוני המשנה עומדים על 66% ו-78% בוולוו, ובפולקסווגן מעט טובים יותר עם 70% בתפקוד ו-80% לגיבוי. בארגון אומרים כי בשני הדגמים המערכות פעלו באופן מרשים, אך הם "חסרים כמה מהתכונות המתקדמות של ב.מ.וו ומרצדס".
הדגם האחרון שנבחן רלוונטי במיוחד לשוק הישראלי, ומוביל אותו כמעט שנתיים: BYD אטו3 החשמלי. למרבה האכזבה, דגם זה מקבל את הציון הנמוך ביותר (מתוך ארבעה) "לא מומלץ" בגלל ציוני משנה של 55% בתפקוד המערכות ו-35% בלבד בגיבוי עבורן. בארגון מתלוננים על בקרת השיוט האדפטיבית שמתקשה לזהות רכב שמתפרץ לנתיב הנסיעה (תופעה נפוצה בכבישי ישראל), שמירת הנתיב לא פועלת כראוי מעל 100 קמ"ש, וזיהוי התמרורים לא מזהה את המהירות הנכונה. בנוסף, כאשר הנהג אינו מגיב לאורך זמן שמירת הנתיב פוסקת לפעול אך שמירת המהירות ממשיכה כרגיל, ולמעשה "מותירה את הנהג לגורלו" – לשון הודעת הארגון.