בהתאם למדיניות הממשל היפני, שדוגל במימן נוזלי כתחליף ירוק לדלקים מזהמים, חברות יפניות רבות משקיעות משאבים בפיתוח טכנולוגיה זו. אחת הבולטות שבהן היא יצרנית הרכב הגדולה בעולם, טויוטה, שכבר שנים רבות מפתחת תאי דלק מימניים – וכעת מציגה את הדור השלישי של המערכת.
בתאי דלק מימניים מתרחש הליך כימי, בו מימן הנאגר במיכלים יחד עם חמצן יוצר חשמל – המניע את גלגלי הרכב בדיוק כמו ברכב חשמלי מבוסס סוללה. תוצר הלוואי של התהליך הוא מים רגילים הראויים לשתיה. בטויוטה אומרים כי מהדור השני של המערכת, שהוצג ב-2014, הורכבו יותר מ-30,000 יחידות, כאשר רובן המוחלט (כ-28,000) הוכנסו למכונית החשמלית טויוטה מיראי והשאר שירתו אוטובוסים וגנרטורים.
הדור החדש, שמוצג כעת ויגיע לייצור סדרתי בשנה הבאה, מציע עלות ייצור נמוכה יותר בזכות שורת פטנטים וטכנולוגיות חדשות שהוכנסו בו. הפחתה בעלות הייצור תשפיע ישירות על עלות הרכישה, ויחד עם עלויות אחזקה נמוכות יותר טויוטה מקווה כי יותר לקוחות יבחרו בטכנולוגיה זו בדרך לעתיד נקי ממזהמים. עלויות האחזקה הנמוכות יותר כוללות אורך חיים גדול פי 2, לצד צריכת אנרגיה נמוכה ב-20% ביחס לדור הקודם.
לפי טויוטה, הדור השלישי של המערכת מיועד למגזר העסקי, ויחליף שם את מנועי הדיזל. ביחס אליהם, תא דלק מימני במידות דומות מציע אמינות זהה, הספק כפול ועלויות תפעול נמוכות משמעותית. המערכת פונה בעיקר לכלים כמו אוטובוסים ומשאיות, אך גם לכלים הנדסיים. לסיום, צביר של מספר יחידות כאלו יוכל להניע גם רכבות ואוניות.

תגובה אחת
למה צריך מימן כשיש רכב חשמלי?