מסיבת פרידה – פולקסווגן גולף GTI במבחן

בעולם שהולך ומתחשמל, בין מכוניות שהופכות לדומות, דוממות וחכמות, נותרו אייקונים בודדים שממשיכים מסורת של פעם | פגשנו את אחד המרגשים שבהם

בשנים האחרונות אנו עדים למהפכות עצומות בעולם הרכב, כאלו שמשנות את התחום כמעט כמו בהמצאת המכונית עצמה. המהפכה הבולטת ביותר היא כמובן ההנעה החשמלית, שגורמת גם לשינויים גיאו פוליטיים משמעותיים. מדינות שהתעשרו והתחזקו בזכות מאגרי הנפט עלולות לאבד את כוחן, ומנגד היצרניות הסיניות מתחזקות במהירות בזכות תכנון ארוך שנים של הממשל הקומוניסטי.

להנעה החשמלית יתרונות רבים, גם מעבר למבט המאקרו בנושאי זיהום ומשברי אקלים. במיקרו, המשתמש היומיומי נהנה מעלויות "תדלוק" נמוכות, לצד אמינות מופלגת ושגרת טיפולים פחותה בזכות הפשטות של מערכת ההנעה – ביחס למנוע בנזין שמורכב מאלפי חלקים. אך לחשמל יש גם חסרונות, לפחות בעיני אלו שמבחינתם רכב הוא לא רק אמצעי להגעה מנקודה א לנקודה ב. שלל הדגמים מאבדים ייחודיות, הן בעיצוב שהופך לדומה וגנרי, והן ב"אופי" שבעבר אפיין כל דגם, או מותג, וכיום רובם מרגישים אותו דבר.

בתחילה, היצרנים האירופאים לא הצליחו לעמוד בשטף הסיני ונראה היה כי קרב היום שיעלמו מהנוף. בהמשך, ולאחרונה, לצד סגירת הפערים הטכנולוגיים הם מתחילים לפרוט על נימי הנוסטלגיה בנסיון למשוך לקוחות בחזרה. רנו כבר הציגה 5 חשמלית, סיטרואן עובדת על קאמבק לדה-שבו האלמותית ודוגמאות נוספות לא חסרות.

ובין כל אלו, יש את מי ששומר על המסורת לא רק בכינוי ובעיצוב החיצוני. מאז שהוצגה ב-1974 והיתה מהראשונות שהמציאו את הקטגוריה המשפחתית (ואת החלוקה המוכרת לקבוצות גודל בכלל), ועד היום, נחשבת פולקסווגן גולף לאחת המוצלחות בקטגוריה. מעט אחרי ההשקה המוצלחת של הדור הראשון, מספר מהנדסים פיתחו באופן כמעט מחתרתי גרסת GTI ספורטיבית, שהוצגה ב-1975 והפכה במהירות לשם דבר. 50 שנה חלפו, ולארץ הגיע הדור השמיני לאחר שעבר מתיחת פנים (או בקיצור – דור 8.5). הלכנו לפגוש אגדה, חזרנו לספר איך היה.

זו לא מכונית, זו אגדה

עיצוב

הבסיס הוא כמובן העיצוב המוצלח של הגולף, עם פרופורציות טובות וקורה C הידועה. במסגרת מתיחת הפנים הצטרפו פנסים שונים מלפנים, הסמל מואר בלילה ועוד אי אלו שינויים עדינים.

באיפוק גרמני אופייני, גרסת GTI לא צועקת על היותה כזאת, אלא כוללת פריטים שרק מביני עניין יזהו. "זאב בעור כבש"? תחליטו אתם. הפגוש הקדמי ספורטיבי יותר, בזה האחורי יש אגזוזים בולטים, כיתובי GTI מתנוססים סביב הרכב וקאליפרים אדומים מציצים מאחורי חישוקי ה-18". יש גם ספוילר אחורי מוגדל ביחס לגולף רגילה, אך לטעמי הוא לא גדול מספיק ובאופן כללי הייתי שמח לקצת יותר עניין בחלק החיצוני. אולי הצבע האפור כהה של רכב המבחן מקלקל, באולם התצוגה ה-GTI התייצבה באדום ונראתה מושכת יותר. בכל אופן, התוצאה נאה מאוד אך לא צועקת – חלק מהלקוחות יעדיפו כך, לאחרים זה קצת יחסר.

תא הנוסעים

לנהג

הכניסה לתוך הרכב מכניסה את הנהג מיד לאווירה המיוחדת. זה הרבה מעבר לעיצוב, שמתבסס גם כאן על הגולף הרגילה המוצלחת ומוסיף נגיעות אדומות, גימור קרבון בדשבורד, כיתוב GTI על ההגה וגרפיקה ייחודית בלוח המחוונים הדיגיטלי. זה בעיקר המושב הספורטיבי עם תמיכות הצד הבולטות, תנוחת הנהיגה הנמוכה, והתחושה שכל הרכב פונה אל הנהג.

למרות תנוחת הנהיגה הנמוכה, מרווח הראש סביר בלבד, אך לשאר הכיוונים טוב מאוד. לבעלי גוף רחב המושב עלול להיות צפוף מדי, והנוסע צריך להתמודד עם מחזיק לטלפון הנייד (בהתקנה מקומית) שעלול להפריע לברך שמאל. הראות החוצה טובה קדימה ואחורה, אך לצדדים פחות בגלל קו החלונות הגבוה ומראות הצד הקטנות יחסית. בתור רכב שמשלב בין הספורט לשימושיות היומיומית, יש כאן תא כפפות בגודל סביר, תא קטן מתחת למשענת היד המרכזית ותאים גדולים מאוד בדלתות.

רשימת האבזור נדיבה מאוד, ובין היתר יש מסך מולטימדיה בגודל 12.9" עם עברית רהוטה ותפעול שברוב הזמן נוח ופשוט – לסינים עוד יש עבודה כדי להגיע לכאן. מערכת השמע של הרמן קרדון איכותית, בלוח המחוונים הדיגיטלי (10.25") תוכלו לבחור בין תצוגה קלאסית-ספורטיבית או כזו עם המון מידע, ולמושבים הקדמיים יש חימום וטוב שגם אוורור – בהתחשב בריפוד העור ובקיץ הישראלי. עבור הנסיעות היומיות יש את כל מערכות הבטיחות שניתן להעלות על הדעת – כולל מעבר נתיב אוטונומי, כניסה אוטונומית לחניה, תאורת מטריקס-לד עוקבת פניה ועוד. ברוב המקרים הן פועלות באופן חלק ומרשים, אך בפקקים בקרת השיוט האדפטיבית לא מספיק רהוטה.

אך לא הכל מושלם בגולף GTI. כמו בדגמים אחרים של קבוצת פולקסווגן, החיבור האלחוטי לאנדרואיד אוטו עבד לנו רק בפעם הראשונה, אך בנסיעות הבאות נאלצנו לחבר כבל. המצלמות ההיקפיות באיכות שכבר ראינו טובות ממנה, והמצלמה הקדמית נמצאת בתחתית הפגוש בזווית שקשה להבין איפה הרכב נמצא. ולגבי הנדסת האנוש המוצלחת של המסך? הכל טוב ויפה עד שמגיעים לבקרת האקלים. איכות החומרים לא תמיד תואמת תג מחיר של 300 אלף ש"ח, ופה ושם (בעיקר בדלתות) יש פלסטיק נוקשה וזול. גם איכות ההרכבה לא תמיד מעולה כפי שציפינו מפולקסווגן, ויתכן כי חלק מהאשמה שייכת להתקנות המקומיות הרבות שעבר רכב המבחן. תרשו לנו לסיים עם קצת קטנוניות? חבל שמושב הנוסע לא חשמלי.

כך צריך להיראות מושב במכונית ספורט

ולנוסעים

הכניסה לשורה השניה יותר מאתגרת בגלל זווית הפתיחה הלא גדולה של הדלת, וסף הדלת רחב ממש. אחרי שתצליחו להיכנס לכאן, תגלו כי מרווח הראש טוב, אך לברכיים ולרגליים רק סביר. שילוב של חלונות קטנים יחסית, משענות המושבים הקדמיים הגדולים וגוון שחור שנוכח מדי, יוצרים תחושה חשוכה וקלסטרופובית. לנוסע שלישי יהיה ממש צפוף, גם בגלל מבנה המושבים החיצוניים עם תמיכות צד שלא מותירות לו מקום, בעיקר בגלל מנהרת הינע בולטת מאוד שמחייבת אותו לפשק את הרגליים. לרשות מי שכן נוסע כאן יש תאורה, פתחי מיזוג עם שליטה על הטמפרטורה, שקעי טעינה, תאים בגודל סביר פלוס בדלתות ולא פחות משלושה כיסים בגב המושבים הקדמיים.

דלת תא המטען ידנית, הפתח רחב ונמוך – ומקל על הכנסת חפצים כבדים. לרצפה יש שני גבהים, בעליון היא נוחה יותר וגם יוצרת רצפה שטוחה עם קיפול המושבים אך אז נפח האחסון לא מאוד גדול, ובמצב הנמוך התא גדול משמעותית. יש כאן תאורה, שקע טעינה, ווים רבים לעיגון ותליה, תאים לחפצים קטנים ואפילו גלגל חלופי! אם גולף GTI לא צריכה לחסוך במשקל, אנחנו לא מקבלים את התירוץ הזה בקרוסאוברים חשמליים ששוקלים יותר מ-2 טון.

מנוע וביצועים

כבר על הנייר הגולף GTI מרשימה, עם מנוע טורבו בנזין 2 ליטר שבמסגרת מתיחת הפנים התחזק ב-20 כ"ס. עכשיו יש לו 265 כ"ס ו-37 קג"מ, שעוברים דרך תיבת 7 הילוכים כפולת מצמדים אל הגלגלים הקדמיים. התוצאה? זינוק מעמידה למאה קמ"ש אורך 5.9 שניות, והמהירות המרבית מגיעה ל-250 קמ"ש. אבל הנייר לא מספר כלום על החוויה שהמנוע הזה מספק. לחיצה על כפתור ההתנעה, והמנוע מתעורר לחיים בגרגור. נכון, זה לא V12 אימתני, אבל הצליל (לא רעש!) שלו בהחלט מעורר. רוצים קצת יותר? מעבר למצב ספורט, נהמה נשמעת ממערכת הפליטה והצליל הופך לעמוק ונוכח יותר.

יוצאים לדרך. במהירויות זחילה כמו בחניה או פקק השילוב עם התיבה הדו-מצמדית לא חלק, ובאופן כללי בתוך העיר הגולף GTI מרגישה עצבנית וחסרת סבלנות, גם במצבי הנהיגה הרגועים יותר. היא נועדה להרבה יותר מזה, והיא דואגת שהנהג ירגיש את זה בכל לחיצה על הדוושה. בכביש המהיר המחט הוירטואלית יכולה לנוח על קצת מעל 1,000 סל"ד ולספק שיוט רגוע. כשצריך או רוצים יותר מזה, כמו בעקיפות, עליות ארוכות או שילוב של השתיים, לחיצה הגונה על הדוושה, התיבה מורידה בבת אחת שלושה-ארבעה הילוכים והסל"ד מזנק. זה תהליך שלוקח שבריר שניה, ומיד לאחר מכן הרכב משגר את עצמו קדימה עם כל התיאורים של גב הנדבק למושב, ראש המוטח לאחור, ובעיקר – צליל מיוחד וחוויה ממכרת. היכולת הכל-כך גבוהה ומרשימה, יחד עם צורת ההגשה המיוחדת והחווייתית שלה דורשים עצבי ברזל כדי לא להגיע למצבים לא נעימים מול משטרת התנועה.

אבל הכיף האמיתי מגיע בכביש המפותל, שם יחידת ההנעה הזו זורחת. וגם הנהג. הגולף GTI מאיצה חזק בישורת, מאטה לפני הסיבוב עם הורדת הילוכים ופיצוצים באגזוז ואז יוצאת מהעיקול בסל"ד גבוה עם כוח רב בדרך לסבב נוסף. בתחנת הדלק הגולף GTI מציגה צריכה סבירה, עם כ-8 ק"מ לליטר בתנאים מאתגרים. בנסיעה בינעירונית רגועה גירדנו גם את ה-14.5 ק"מ לליטר, ובסיכום ימי המבחן צריכת הדלק נעמדה על 10.2 ק"מ לליטר.

נוחות והתנהגות

למרות מתלים אדפטיביים, בסעיף זה יש מה לשפר. בתוך העיר המכונית נוקשה וקופצנית, במיוחד במעבר על כביש משובש ושבור – גם בגלל החתך הנמוך של הצמיגים (225/40). מעבר על פסי האטה סביר במצב "נוחות" אך גרוע וחובט במצב ספורט. מחוץ לעיר הנוחות טובה בהרבה, והרכב כצפוי מרוסן מאוד גם במהירות גבוהה, גם על כביש גלי, אך מעט חובט במעבר על חיבורי גשרים. בידוד הרעשים לא טוב, עם רחש צמיגים ורעשי רוח שמתחילים לחדור ב-70-80 קמ"ש ובכביש 6 נשמעים מדי.

בכביש המפותל מקבלים מיד את התגמול על הוויתורים בנוחות. המתלים עוברים למצב הנוקשה, והרכב כמעט ולא רוכן. להגה משקל נהדר, הוא מגיב במהירות ויחד עם דיפרנציאל מוגבל החלקה וצמיגים רחבים הרכב שומר על קו ההפניה. הקלישאה "כמו קטר על מסילת רכבת" זה כאן. גם הבלמים פשוט מעולים, עם תגובה מיידית ללחיצה ודוושה ברורה שמאפשרת למנן בקלות את עוצמת הבלימה. יחד עם יחידת ההנעה המוצלחת, מתקבלת הנאה מיוחדת מהנהיגה שנותנת ביטחון רב לנהג. צריך הרבה פרובוקציות כדי להתקרב למגבלות הרכב, וגם אז תת ההיגוי מזערי ודעיכת הבלמים קלושה. מדהים!

סיכום

פולקסווגן גולף GTI היתה מהראשונות ונותרה מאחרונות מכוניות ההוט-האצ' שמשלבות בין יכולות ספורטיביות עבור הנהג מבלי לוותר על שימושיות לנוסעים. על החלק הספורטיבי היא בהחלט מסמנת וי גדול, שקשה למצוא מתחת לחצי מיליון שקלים. לעומת זאת, בסעיף השימושיות היא עדיין לא מושלמת – בעיקר במרווח לשורה השניה ונוחות הנסיעה בתוך העיר.

לגולף GTI תמיד היתה הילה מיוחדת, ובצל השינויים שעובר עולם הרכב היא הופכת למיוחדת אף יותר. קל להבין מהמבחן שאהבנו אותה מאוד, וחבל לנו ולכל חובב רכב על המתחרות שנעלמו מהמפה – פורד פוקוס RS, פיג'ו 308 GTi ועוד רבות וטובות. ב-2027 יוצג דור חדש וחשמלי לגולף, וככל הנראה ולמרבה הצער גם ה-GTI תיעלם. לפחות בצורה שבה אנו מכירים אותה – בפולקסווגן רמזו על הצגת גרסאות GTI חשמליות. עד אז, ואם יש לכם את היכולת, לכו לחוות אותה או את אחת המתחרות שנותרו בנישה הגוועת. שתי הצעות תאומות הן סקודה אוקטביה RS שמציעה שימושיות משופרת, או קופרה לאון VZ עם יותר כוח – שתיהן גם זולות יותר מהגולף GTI ב-35-40 אלף ש"ח.

המידע היה מועיל?

שתפו את הפוסט ברשתות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך?..

ב.מ.וו משיקה בישראל את סדרה 2 גראן קופה החדשה ו-i4 המחודשת

דלק מוטורס יבואנית ב.מ.וו משיקה בישראל שני דגמי סדאן-קופה: קומפקטית בדור חדש עם מנועי בנזין, או חשמלית גדולה יותר שעברה מתיחת פנים

ג'יפ קומפאס החדש נחשף – וברוח התקופה גם בגרסה חשמלית

הדור השלישי של ג'יפ קומפאס גדול משמעותית מקודמו, מציע טכנולוגיה מתקדמת יותר, אבזור עשיר ומגוון גרסאות הנעה: מיקרו היברידי, פלאג-אין וחשמל

חדשות

12/05/2025

אין תגובות

MG HS החדש בישראל – עם שלושה סוגי הנעה

רכב הפנאי הקומפקטי של MG מגיע לארץ בדור חדש, עם מידות גדולות יותר ושלוש גרסאות הנעה: בנזין לצד היברידי רגיל או נטען | החל מ-172,888₪

חדשות

12/05/2025

אין תגובות

אפריל 2025: האטה בקצב העליה במסירות, החשמל לסוגיו מתחזק

בחודש החולף נמסרו 18,749 מכוניות, ומתחילת השנה 116,658 - עליה של 9.2% | נתח השוק של רכבי פלאג-אין וחשמל עולה באיטיות אך בעקביות

חדשות

11/05/2025

אין תגובות

חיפוש

פוסטים אחרונים:

ב.מ.וו משיקה בישראל את סדרה 2 גראן קופה החדשה ו-i4 המחודשת

דלק מוטורס יבואנית ב.מ.וו משיקה בישראל שני דגמי סדאן-קופה: קומפקטית בדור חדש עם מנועי בנזין, או חשמלית גדולה יותר שעברה מתיחת פנים

חדשות

12/05/2025

אין תגובות

ג'יפ קומפאס החדש נחשף – וברוח התקופה גם בגרסה חשמלית

הדור השלישי של ג'יפ קומפאס גדול משמעותית מקודמו, מציע טכנולוגיה מתקדמת יותר, אבזור עשיר ומגוון גרסאות הנעה: מיקרו היברידי, פלאג-אין וחשמל

חדשות

12/05/2025

אין תגובות

MG HS החדש בישראל – עם שלושה סוגי הנעה

רכב הפנאי הקומפקטי של MG מגיע לארץ בדור חדש, עם מידות גדולות יותר ושלוש גרסאות הנעה: בנזין לצד היברידי רגיל או נטען | החל מ-172,888₪

חדשות

12/05/2025

אין תגובות

אפריל 2025: האטה בקצב העליה במסירות, החשמל לסוגיו מתחזק

בחודש החולף נמסרו 18,749 מכוניות, ומתחילת השנה 116,658 - עליה של 9.2% | נתח השוק של רכבי פלאג-אין וחשמל עולה באיטיות אך בעקביות

חדשות

11/05/2025

אין תגובות

אאודי A6 אי-טרון בישראל – עם טווח של עד 727 ק"מ

מכונית הסלון החשמלית של אאודי מגיעה לארץ עם מגוון גרסאות הנעה, אבזור עשיר ואפילו גרסת סטיישן | המחיר מתחיל ב-524,600₪

חדשות

11/05/2025

אין תגובות

רנו חושפת פרטים טכניים על שלישיית המסחריות החשמליות

כשלושה חודשים אחרי שנחשפו לראשונה, רנו מפרסמת מידע טכני על שלישיית הדגמים המסחריים החשמליים - טראפיק, גואלט ואסטפט

חדשות

11/05/2025

אין תגובות

מאי 2025: ריכוז המבצעים בשוק הרכב

יבואני הרכב השונים יוצאים בימי מכירות, לבדם או בשיתוף עם מועדוני צרכנות שונים | ריכזנו עבורכם את כל המידע על BYD, אקספנג, יונדאי, מאזדה וסקייוול

מבצעים

09/05/2025

אין תגובות

ליפ-מוטור משדרגת את רכב הפנאי החשמלי C10

רכב הפנאי הסיני-חשמלי מקבל מנוע חזק יותר, וסוללה חדשה עם טווח מוגדל וגם טעינה מהירה יותר | עדיין לא ידוע מתי בישראל

חדשות

08/05/2025

אין תגובות

אסטון מרטין מציגה גרסה ספורטיבית עוד יותר ל-DBX

רכב הפנאי הספורטיבי של אסטון מרטין מקבל גרסה עם כיול ייחודי, אופציה להפחתת משקל, ומעל הכל - את התואר "החזק ביותר בעולם"

חדשות

07/05/2025

אין תגובות

פרארי מציגה גרסת קצה ל-296

המותג הנחשק מציג גרסה קיצונית למכונית הספורט-פלאג-אין | בין היתר: תוספת כוח, הפחתת משקל ומכלולים ייחודיים המשפרים את הביצועים והחוויה

חדשות

07/05/2025

אין תגובות