לפני כמעט 7 שנים הציגה פולקסווגן את טי-רוק, רכב פנאי קטן יותר מטיגואן המוכר, מקביל לגולף המשפחתית ובהמשך גם גדול במעט מטי-קרוס שהוצג שנה אחריו. ולמה נזכרנו בו עכשיו? כי היצרן נזכר בשוק הישראלי והחל לשווק אצלנו את הדגם בסוף השנה שעברה.
האיחור נובע מהקושי של היבואן להגיע לתמחור ראוי – בעקבות הביקוש ההיסטרי באירופה, שם הדגם משווק במספר רחב של רמות גימור וגרסאות הנעה על מנת להתאים לקהל יעד רחב ככל האפשר. באופן יוצא דופן לפולקסווגן השמרנית יש גם שתי גרסאות חריגות בקטגוריה: ספורטיבית עם הנעה כפולה ו-300 כ"ס, לצד גרסת קבריולט עם גג בד נפתח. לקחנו את הטי-רוק למבחן מקיף ובדקנו ממה הצרכן האירופאי מתלהב כל כך, האם הוא יכול להתאים גם ללקוח הישראלי, ואיך הוא מתמודד בגילו המופלג מול מתחרים עדכניים.
עיצוב
את העיצוב השמרני של פולקסווגן לא קשה לזהות, וגם הפעם לא הופתענו לפגוש קווים ישרים ועיצוב אלגנטי ומכובד, פחות ספורטיבי וצעקני. שמרני זה לא בהכרח משעמם, ואהבנו את הפרטים הקטנים שמוסיפים עניין כמו הפס הכסוף מעל חלונות הצד, תאורת היום בחזית – וזו תואמת גם את העיצוב של מחזירי האור בפגוש האחורי.
בתוך תא הנוסעים העיצוב תואם את החלק החיצוני עם קווים ישרים ופשוטים, אך ישנם מספר דברים שמזכירים את גילו של הרכב כמו פתחי המיזוג, ידית ההילוכים ופאנל הפלסטיק האפור/כסוף בדשבורד. זה לא רע, רק נראה ותיק ומזכיר לנו כמה הסתדרנו עם התפעול הפשוט בעידן של טרום מסכי הענק.
תא הנוסעים
הכניסה למושב הנהג קלה, תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה והראות החוצה טובה. המרווח טוב מאוד לכל כיוון, למעט ברך ימין של הנהג שעלולה לפגוע בקונסולה. ברכב המבחן הותקנה גם עריסה לטלפון נייד, שיוצרת בעיה דומה לברך שמאל של הנוסע.
רשימת האבזור בטי-רוק מכובדת ממש, וכבר בגרסת הכניסה "סטייל" שנבחנה הוא מצוייד בתאורת לד מלאה עם מטריקס-לד שעבד נהדר, מערכת מולטימדיה עם מסך 9.2" וחיבור לאנדרואיד ואפל, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10" עם אפשרויות רבות להתאמה אישית, מפתח חכם, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת רוורס, חיישני חניה היקפיים, בורר מצבי נהיגה, ריפוד משולב עור ואלקנטרה, חימום למושבים הקדמיים ולהגה, תאורת אווירה עדינה וכניסה אוטונומית לחניה שפועלת טוב אך מעט מלחיצה. בתחום הבטיחות 6 כריות אוויר, לצד כל המערכות המקובלות שפעלו באופן טוב שנוסך ביטחון בנהג: בלימה אוטונומית שלא ניסינו, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכזו, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים והתרעה על עייפות הנהג.
ועכשיו פסקת התלונות. הנדסת האנוש טובה בדרך כלל והתפעול פשוט להבנה, אבל יש כמה אופציות במולטימדיה ש"מתחבאות" בתוך תתי תפריטים, את לחצני המגע של המזגן היינו מעדיפים לקבל בגרסה פיזית – למרות שהם עדיפים על עוד תפריט במסך, ובמחיר של 170 אלף ש"ח היינו שמחים לקבל גם תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים (שקיימים ברמת הגימור הגבוהה יותר). מסימני הגיל: מול שמש ישירה מסך המולטימדיה לא קריא וטביעות אצבע משתקפות עליו, ופאנל הפלסטיק שלידו מסנוור את הנהג. בנוסף, איכות החומרים בסיסית ונוקשה מהמקובל כיום, אך איכות ההרכבה טובה מאוד בדרך כלל – למעט זמזומים חלשים ששמענו פה ושם ואנחנו מקווים שהם מגיעים בעקבות ההתקנות המקומיות הרבות שעבר רכב המבחן.
הכניסה לשורה השניה נוחה בזכות דלת שנפתחת בזווית רחבה, וגם כאן המרווח מספק מאוד – בעיקר לראש וכפות הרגליים, ומעט פחות לברכיים. לרוחב יש בעיקרון מקום לשלושה, אבל הנוסע האמצעי יפשק את רגליו בגלל תעלת הינע גבוהה ואז יהיה צפוף יותר. בסיס המושב טוב אך המשענת מעט זקופה מהרצוי וזה לא יהיה נוח לכולם, ויש כאן פתחי מיזוג, תאורה ושני שקעי טעינה.
דלת תא המטען נפתחת ידנית, ומגלה פתח רחב (נוח) אך סף מעט גבוה (פחות). הנתון הרשמי מצביע על 445 ליטרים, וגם בפועל הוא גדול ושימושי. המבנה הקובייתי מנצל את כל השטח, לרצפה יש שני מצבי גובה, מתחתיה גם גלגל חלופי ובתחום העזרים יש תאורה, ווי תליה ועיגון אבל לא שקע טעינה. ובכלל, טי-רוק מזכיר לנו שסקודה היא חלק מהקונצרן ובתכנון הרכב הם עזרו עם שלל תאי אחסון: בשורה הקדמית יש תא כפפות גדול ומואר, תאים גדולים במיוחד בדלתות, תא לטלפון הנייד עם משטח טעינה אלחוטית, תא עמוק מתחת למשענת היד ואפילו מגירה מתחת למושב הנוסע. גם היושבים מאחור לא מקופחים ויש להם כיסים גדולים בגב המושבים הקדמיים, תאים גדולים בדלתות וגם משענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות.
מנוע וביצועים
בארץ טי-רוק נמכר בגרסת הנעה אחת, עם מנוע הטורבו בנזין 1.5 ליטר שנמצא בכל כך הרבה דגמים אחרים של פולקסווגן ובנותיה. הוא מפיק 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ, משודך לתיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים ולהנעה קדמית, ובפולקסווגן ציינו בפנינו שטי-רוק הוא הראשון בארץ שמקבל את הגרסה המשודרגת שלו.
מה השינויים? מערכת ניתוק שני צילינדרים שיכולה לעבוד בזמנים משמעותיים יותר מאשר בגרסה הקודמת, ולחסוך בעוד מעט דלק. בדפי הקטלוג נאמר שהתוצאה של כל זה היא זינוק 0-100 קמ"ש של 8.3 שניות, מהירות מרבית של 207 קמ"ש וצריכת הדלק המוצהרת עומדת על 15.6 ק"מ לליטר.
בנסיעה עירונית יחידת הכוח חזקה ומגיבה מהר אך לא תמיד מעודנת מספיק, ובמצבים מסויימים שילוב ההילוכים יחד עם השהיית הטורבו בסל"ד נמוך יוצרים יציאה מהמקום עם מעין "קפיצה" כזאת. מחוץ לעיר המצב טוב בהרבה והמנוע חלק ונעים, וגם כוח לא חסר לו. עם זאת, בלחיצה מלאה על הדוושה התיבה מורידה שלושה ואף ארבעה הילוכים בבת אחת ואז לוקחת שניה קלה עד שהתאוצה מגיעה – בעקיפה בחלון קצר צריך לקחת את זה בחשבון.
בנסיעה עירונית צריכת הדלק עמדה על כ-12.5 ק"מ לליטר, מחוץ לעיר התיבה הזדרזה להעלות הילוכים ובזכותה שיוט רגוע מתבצע בסל"ד נמוך וצורך קרוב ל-17 ק"מ לליטר, ובסיכום ימי המבחן הנתון עמד על 14.7 קילומטרים לכל ליטר. נתון נאה בהתחשב בתוואי המבחן, אך לא מרשים כמו המתחרים ההיברידיים.
נוחות והתנהגות
כמה מפתיע, זו פולקסווגן קלאסית. בדיוק כמו העיצוב והמנוע – גם בסעיף זה ידענו למה לצפות וזה מה שאכן קיבלנו. הטי-רוק נוקשה, ובתוך העיר זה אומר שהוא מרגיש "עסוק" ומעביר את הרטט של שיבושים קטנים וכביש מחוספס, אבל מרוסן מאוד במעבר על פסי האטה גם במהירות גבוהה מהרצוי.
בכביש המהיר מתגלה היתרון של הכיול הנוקשה, והרכב יציב ומרגיש בטוח. גם בכביש המפותל יש לנוקשות יתרון, ורכינת המרכב עדינה ממש. יחד עם הגה במשקל טוב (שיש מאחוריו מנופים להעברת הילוכים) ודוושת בלם ברורה, אולי לא מדובר במכונית ספורט מהנה אבל בהחלט בכזו שמספקת לנהג מידע וביטחון שמאפשר לו לנסוע בקצב גבוה. כאשר חורגים מהיכולות מגיע תת היגוי עדין, לא משהו מפתיע או מלחיץ.
בידוד הרעשים לא עומד ברף הגבוה של שאר הרכב. רעשי הכביש נשמעים באזור 70-80 קמ"ש, רעשי הרוח מצטרפים סביב ה-100 קמ"ש, ובמהירות כביש 6 נוכחים מדי. תחת עומס גם רעש המנוע נשמע בתא הנוסעים, אני באופן אישי אהבתי את הצליל העמוק ומעט ספורטיבי אך יהיו כאלו שזה יפריע להם.
סיכום
גם לקראת יומולדת 7 פולקסווגן טי-רוק מביא חבילה מאוד מוצלחת. נכון, העיצוב לא מסובב ראשים, איכות החומרים לא מעולה, בידוד הרעשים לא מספיק מוצלח ובנסיעה עירונית הוא רוטט ומקפץ. מצד שני המרווח למשפחה טוב מאוד, האבזור נדיב כבר בגרסת הבסיס (ועשיר ממש ברמות הגבוהות יותר), יחידת ההנעה משלבת בצורה טובה בין כוח לחיסכון ואותה נוקשות שפוגעת בנסיעה העירונית מספקת ביטחון ונוחות מחוץ לעיר – בכביש המהיר או המפותל. אפשר גם וגם.
מחירו של פולקסווגן טי-רוק מתחיל ב-170 אלף שקלים (בעת כתיבת שורות אלו). לשם השוואה, מתחרים עם מנועי בנזין כמו קיה סלטוס ומאזדה CX30 זולים בכ-10,000 שקלים, ודגמים היברידיים כדוגמת יונדאי קונה וטויוטה CHR מציעים מחיר דומה וצריכת דלק עדיפה, אך הם מאובזרים פחות. זהו לא מחיר זול, אך למרות זאת ובזכות החבילה הכוללת מדובר ברכב ראוי ובעסקה משתלמת.