רבות דובר (ועוד ידובר) על ההשפעות המשמעותיות שיש למעבר להנעה חשמלית על עולם הרכב – הרבה מעבר לסוג האנרגיה הגורמת לגלגלים להסתובב. אחת הבולטות שבהן היא ההסתכלות החדשה על רכב: מעתה הוא לא רק כלי תחבורה שנועד לשנע אותנו ממקום למקום, או אפילו לספק הנאה וריגוש לחובבי הז'אנר, אלא גם מוצר טכנולוגי מתקדם המקושר לרשת ומספק שירותים שונים המוכרים מעולמות הסלולר והמובייל.
בהתאם לכך, לצד היצרנים המסורתיים שעושים את ההתאמות הנדרשות בצורה כזו או אחרת, נוצר פלח שוק חדש שבדומה למהפכה החשמלית בכללותה – גם אותו מובילה טסלה. מדובר ברכבים יקרים יותר ממה שהורגלנו מהמותגים העממיים, מצד שני אין להם את המורשת וההילה של רכבי היוקרה הוותיקים, והם מבטיחים לספק חוויות נהיגה ובעלות שונות וטכנולוגיות.
כמו בתחום הרכב החשמלי באופן כללי, טסלה אמנם היתה מהראשונות בתחום – אך כיום היא כבר לא לבד. אחת המתחרות היא אקספנג שהוקמה ב-2014 על ידי קבוצה של בכירים בתעשיית הרכב הסינית, ובתמיכה כלכלית וטכנולוגית של ענקיות כמו עליבאבא ושיאומי (שמאז הודיעה על השקת פעילות עצמאית בתחום הרכב). אקספנג הגיעה לארץ בסוף השנה שעברה עם דגם הפנאי G9 ומכונית הסדאן P7 – והיא זו שנבחנת אצלנו הפעם.
עיצוב
לחזית עיצוב מקורי ומעניין עם פס תאורה לכל הרוחב בחלקה העליון, מתחתיו משולבים הפנסים הראשיים עם שלל חיישנים שונים בתוך מסגרת מחודדת, ובחלקה התחתון פתח אוורור גדול למנוע והסוללה שמונע את המראה האטום והגנרי שיש לחשמליות רבות. בחלקו האחורי של הרכב קווים דומים יוצרים הופעה דומה, עם פס תאורה רוחבי ומתחתיו פנסים מחודדים שנראו לנו מעט מוזר.
אך החלק המעניין ביותר לטעמנו הוא הפרופיל, שבו מגלים את העיצוב הספורטיבי של הרכב עם מכסה מנוע מוארך, גג שמשתפל לאחור בתצורת סדאן-קופה המוסיפה גם למראה וגם לטווח, וזנב קצרצר בסופו. דופן המכונית חלקה ואין בה קווים חדים, מה שמוסיף למראה היוקרתי והאלגנטי – וכך גם הדלתות נטולות המסגרת וחישוקי ה-19" הנאים. רק חבל שרכב המבחן הגיע בצבע שחור שמחביא את העיצוב הייחודי, ובמיוחד ברמת הגימור "פרפורמנס" שכוללת חבילת השחרה למסגרת החלונות, הסמלים והכיתובים על דלת תא המטען. גם הקאליפרים של ברמבו היו יכולים להיות בצבע אדום ולהוסיף עוד קצת עניין.
תא הנוסעים
בדיוק כמו העיצוב החיצוני, גם בתא הנוסעים ישנה אווירה ספורטיבית ויוקרתית. ברגע שתפתחו את הדלת תגלו זאת באמצעות המושבים המרופדים בעור נאפה בצבע אדום מהמם. כשתיכנסו לכאן, מה שיצריך אקרובטיקה קלה ו"נפילה" אל תוך הרכב הנמוך, תגלו עוד: ריפוד עור גם לדלתות והדשבורד, גימור אלומיניום, תאורת אווירה נרחבת ומסכים גדולים וחדים (עליהם נרחיב בהמשך) יוצרים רכב שכיף לנסוע בו.
אך לא על העיצוב לבדו, וגם רשימת האבזור מכובדת: צמד חלונות כהים מתפרס לאורך הגג, מערכת השמע של Dynaudio מציעה 18 רמקולים ואיכות מרשימה, מצלמות 360 מעלות איכותיות, מערכת לחניה אוטונומית שעבדה באופן מרשים ועוד ועוד. לצד אלו יש גם ציון מעולה של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי והיצע מרשים של מערכות בטיחות – אך הן לא מפסיקות להתריע ולצפצף ופועלות באגרסיביות יתרה, מה שגרם לנו לוותר על השימוש בהן וחבל.
קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות מושבים קדמיים בעיצוב ספורטיבי ש"עוטף" את הגוף עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור, אך גבוהים יתלוננו על תמיכה חסרה לירכיים בגלל בסיס קצר. באופן חריג לדגמים סיניים, ההגה הנאה והנוח לאחיזה נע קדימה/אחורה ולמעלה/למטה בטווח גדול וגם הוא מסייע למציאת התנוחה הנכונה, אך הוא מסתיר את חלקו השמאלי של מסך המולטימדיה. הראות קדימה ולצדדים טובה, אך לאחור ממש לא בגלל שמשה זעירה והזווית החדה שלה.
ואחרי כל אלו, הגיע הזמן לגולת הכותרת של הרכב. בחלקו העליון של הדשבורד ישנה מסגרת ובתוכה מסך 10.25" ללוח המחוונים (שהמעבר בין התצוגות בו לא ברור), ולצידו מסך ענק בגודל 14.9" עבור מערכת המולטימדיה והשליטה על המערכות השונות. אין פה תמיכה בעברית או שיקוף של הטלפון הנייד, אבל כן שלל אפליקציות מובנות – החל מוויז וספוטיפיי ועד ליוטיוב ורשתות חברתיות (שפועלות רק בחניה). בנוסף, יש עדכוני OTA עם הבטחה להוספת פיצ'רים בעתיד ואפליקציה נוחה לשליטה מרחוק ולהצגת מידע על הרכב.
אם איכות החומרים ורשימת האבזור מסכנים את מותגי היוקרה המוכרים, הנדסת האנוש מוכיחה שלסינים עדיין יש פער לסגור. ההסתמכות המוחלטת על מסך המולטימדיה והצורך לחפור בו בתתי תפריטים גם בשביל עניין פעוט כמו כיוון פתחי המיזוג או מראות הצד לא נוחים. סיימתם עם אותו עניין ורציתם לחזור לוויז או למוזיקה? כפתור החזרה יביא אתכם למסך הבית, וממנו תפתחו מחדש את האפליקציה הנדרשת. אולי לכן למדנו להעריך את הסייעת הקולית, שמעבר להחלפת תחנת רדיו או פתיחת החלון יכולה גם להדליק את הפנסים ולשנות את מצב הנהיגה, ניתן לדבר איתה בשפה טבעית והיא מזהה את מיקום הדובר ומגיבה בהתאם.
כאשר ניגשים לשורה השניה, הדלת נפתחת בזווית רחבה אך הכניסה עדיין מאתגרת בגלל המבנה הנמוך של הרכב והצורך "לשקוע" לתוכו. המשענת מעט זקופה מדי וגם כאן בסיס המושב קצר לגבוהים, ובאופן מעט מאכזב ביחס למידות החיצוניות (ובמיוחד לבסיס הגלגלים – 299.8 ס"מ) לא מאוד מרווח כאן. מרווח הראש גבולי בגלל הגג המשתפל, לברכיים סביר בלבד ולכפות הרגליים לא טוב בגלל מבנה המושב הקדמי. גם הרוחב לא מלהיב, ולמרות שלשניים יש מקום ברווח – לשלישי יהיה צפוף והוא יסבול גם ממושב נוקשה ומוגבה. בצד האופטימי, יש כאן פתחי מיזוג (בלי שליטה נפרדת), שקעי טעינה, תאורה ומחזיקי כוסות.
לתא המטען דלת חשמלית, עם כפתור במיקום נמוך במיוחד שנראה כמו חיישן כלשהו. עם זאת, ניתן לפתוח אותה גם בהנפת רגל, דרך השלט, האפליקציה או מסך המולטימדיה. כמקובל ברכבי סדאן, פתח הטעינה צר ומקשה על הכנסת חפצים גדולים, והמבנה שלו צר ונמוך אבל עמוק – מה שמקשה על ניצול של 440 הליטרים המכובדים. יש כאן תאורה ומקום ייעודי מתחת לערכת הניפוח, אבל לא שקע טעינה, ווים לעיגון ותליה או מקום לכבל הטעינה. ל-P7 אין תא מטען קדמי וזה מעט חבל, אבל בתא הנוסעים יש תאי אחסון שימושיים: תא הכפפות קטן ומואר, מתחת לקונסולה המרכזית יש תא פתוח עם שקעי טעינה, מתחת למשענת היד יש תא עמוק וגדול במיוחד עם פתיחה ייחודית לשני הכיוונים, ובדלתות יש תאים סבירים מלפנים וקטנים מאחור.
מנוע וביצועים
האקספנג P7 נמכרת בארץ גם בגרסת בסיס עם מנוע אחורי שמפיק 276 כ"ס ו-44.9 קג"מ. אבל לא בשביל זה אנחנו כאן, וגרסת "פרפורמנס" שנבחנה מגבה את העיצוב החיצוני הספורטיבי בנתונים טובים בהרבה: צמד מנועים חשמליים מספקים יחד 473 כ"ס ו-77.2 קג"מ, ולמרות משקל של 2,215 ק"ג התאוצה מעמידה למאה קמ"ש אורכת 4.1 שניות והמהירות המרבית עומדת על 200 קמ"ש.
על הזינוק ברמזור והפשטות לצאת לעקיפה אין מה לדבר, זה כבר מוכר מדגמים חשמליים חלשים בהרבה. מה שמרשים כאן זהו חוסר המאמץ. את הקלישאות על הבעיטה בגב וההידבקות למושב בתאוצה חזקה אפשר לומר כאן לא רק בתאוצה של 0-50 קמ"ש אלא גם במהירות גבוהה בהרבה, היכן שדגמים חשמליים אחרים כבר מספקים תאוצה לינארית ורגועה. אם לא תהיו עם היד על הדופק והעין על מד המהירות, אתם עלולים למצוא את עצמכם במהירות שהשתיקה יפה לה בקלילות מפחידה.

כצפוי, הביצועים האימתניים מגיעים על חשבון טווח הנסיעה, ובנהיגה אגרסיבית הגענו לצריכה של 21.7 קוט"ש ל-100 ק"מ. עם סוללה בקיבולת של 82.7 קוט"ש זה מביא לטווח של כ-380 ק"מ, נתון סביר בפני עצמו אך רחוק מהמובטח של 505 ק"מ. בנהיגה בינעירונית רגועה יותר הצריכה עמדה על 16.9 קוט"ש והטווח הגיע לכ-490 ק"מ מרשימים בהחלט, ובנהיגה עירונית בלבד צריכה של 13.8 קוט"ש סיפקה טווח של קרוב ל-600 ק"מ!
במצבי הנהיגה אקו, סטנדרט וספורט ניתן לבחור בין שתי רמות של הרגנרציה – ושתיהן אינן מרשימות. מצב X-פדאל חזק בהרבה ונוח לשימוש, אך עדיין אינו מגיע לעצירה מלאה וגם תגובות הדוושה בהאצה חלשות באופן מובהק. לסיום סעיף זה, הסוללה של P7 תומכת בטעינת AC של 11 קו"ט, ובעמדה מהירה עד 175 קו"ט. בקצב כזה טעינה מ-15 ל-80 אחוזים ארכה לנו 28 דקות.
נוחות והתנהגות
בהתאם לעיצוב והביצועים, גם כיול המתלים של ה-P7 נמצא על הצד הנוקשה והספורטיבי. בעיר זה אומר ששיבושים קטנים ואספלט שחוק יגרמו לרטט קל והרכב משדר שזהו לא אזור הנוחות שלו, ואילו פסי האטה ושברים חדים אמנם בולטים בעליה עליהם אך הירידה משוככת היטב ולא מלווה בנדנוד המוכר לעתים. מחוץ לעיר הרכב מרגיש מרוסן ויציב, ורק שינויי גובה פתאומיים יגרמו לנדנוד קל.
בכביש המפותל הנוקשות הזאת מביאה לרכינת מרכב עדינה בלבד, ובמצב ספורט ההגה במשקל נכון ושני אלו נוסכים ביטחון בנהג. דוושת הבלמים קצת פוגעת, עם מעבר לא ברור בין הרגנרציה לבלמים הרגילים וקושי במינון העוצמה.
בידוד הרעשים טוב מאוד, ולמרות שרעשי הכביש תלויים בסוג האספלט – בדרך כלל הם עדינים ולא מציקים. רעשי רוח נשמעים בעדינות באזור 100-110 קמ"ש, ובשיוט מהיר בכביש 6 הם נוכחים יותר אך לא באופן מעיק.
סיכום
לאקספנג P7 עיצוב מרשים (רק אל תקנו אותו בצבע שחור), אבזור עשיר, איכות חומרים גבוהה, ביצועים מופרכים לחלוטין מחד – וטווח ארוך עם טעינה מהירה מאידך. המרווח ליושבים מלפנים טוב, ציון הבטיחות מרגיע והטוויסט הטכנולוגי מעניין.
מנגד, הנדסת האנוש מאתגרת לפעמים, המרווח לנוסעים מאחור לא מרשים, תא המטען גדול אך הגישה אליו לא נוחה ומערכות הבטיחות פשוט לא בשלות – וזה מאכזב במיוחד לנוכח ההבטחות של היצרן ובמהלך אירוע ההשקה. עבור הלקוחות נקווה שעניין זה ייפתר בעדכון OTA, יחד עם תוספת של אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
וכאן נכנס תג המחיר. הגרסה שנבחנה עולה 270 אלף שקלים, ואם אתם מחפשים רכב חשמלי ומוכנים לוותר על הגובה של SUV – אקספנג P7 אמנם לא מושלמת אך תיתן לכם תמורה גבוהה בהחלט. אפרופו תמורה למחיר, אם תרצו למקסם את סעיף זה על חשבון הביצועים שאינם נצרכים כלל, אנחנו היינו בודקים את גרסת הבסיס הזולה יותר שעדיין מאובזרת בנדיבות וכבונוס גם מספקת טווח ארוך יותר.