כיום זה נראה שהם היו פה מאז ומעולם, אבל למעשה דגמי הפנאי נולדו רק בסוף המאה הקודמת. הבסיס פשוט: מרכב מוגבה של רכב שטח, על בסיס שלדת מרכב אחוד כמו רכב משפחתי רגיל. היתרונות הבולטים: תנוחת נהיגה מוגבהת ושדה ראיה משופר ביחס לרכב משפחתי, ונוחות והתנהגות טובות בהרבה מרכבי שטח המורכבים על שלדת סולם. הראשונה שהציגה דגם כזה היתה טויוטה, עם הדור הראשון של הראב4, ומאז הכל היסטוריה. ההיצע של טויוטה עצמה גדול, החל מה-CHR הקומפקטי, דרך הראב4 האמור וההיילנדר, ועד לדגמים פנאי מגודלים המיועדים לשוק האמריקאי כדוגמת הסקויה. עם זאת, עד לאחרונה לא היה לה נציג בקטגוריה הקטנה (B-SUV).
לקטגוריה זו לקחו עוד כמה שנים להתרומם, ולמרות שהיו כמה נציגים בודדים לפני כן, מי שהפך אותה למקובלת ורצויה היה הניסאן ג'וק שהוצג במרץ 2010. במהלך השנים שחלפו מאז דגמים כאלו הפכו לפופולאריים, ובשנת 2021 תפסו בישראל יותר מ-10% מהמכירות. בתחילת 2020 הוצג סופסוף הנציג של טויוטה בפלח שוק זה והוא נקרא יאריס קרוס.
הבסיס כמובן מהשם הוא הסופר-מיני יאריס, וכמותה גם היאריס קרוס מבוסס על פלטפורמת TNGA המודולרית של טויוטה בגרסה המוקטנת GA-B. כדי לזכות בתוספת הכינוי "קרוס", היאריס צמחה ב-24 ס"מ לאורך, 2 לרוחב ו-9 לגובה, כך שמידות היאריס קרוס עומדות על 417 ס"מ לאורך, 176.5 לרוחב וגובהו 156 ס"מ. בסיס הגלגלים לא השתנה, ועומד על 256 ס"מ. לישראל מגיע הדגם בגרסת בנזין עם שלוש רמות גימור, או בגרסה היברידית עם שתי רמות גימור. המחירים מתחילים ב-120 אלף שקלים לגרסת הבנזין, ו-130 אלף שקלים להיברידית.
עיצוב
היאריס קרוס מאוד נאה, ועיצובו משלב בהצלחה בין הקשיחות של הראב4 לספורטיביות של היאריס. החזית גבוהה ועגלגלה, והשבכה מאוד דומה לזאת שבאח הגדול. הפנסים מעוגלים ונאים, ופנסי האיתות ניצבים בצדדי הפגוש. בצד הרכב חישוקי 16" נאים שוכנים בתוך בתי גלגל רבועים, כמו בראב4, וחגורת פלסטיק מושחר בתחתית המרכב מוסיפה למראה הקשוח. יצויין הכיתוב "יאריס קרוס" על חגורה זו שמוסיף לנראות. שאר הקווים בדלתות הצד ובעיצוב קורה C דומים יותר ליאריס. בחלקו האחורי של הרכב פנסים שגם הם דומים לאלו שביאריס הרגילה, וגם קו הפלסטיק השחור ביניהם נלקח ממנה. מה שלדעתנו פגע מעט בעיצוב המוצלח של הדגם, אלו פסי המגן בדלתות (אופציה בתוספת תשלום) שהיבואן הוסיף ברכב ההדגמה.
פנים הרכב נראה שנלקח בשלמותו מהיאריס, וכמו שם (וגם כמו העיצוב החיצוני) הוא ממש מוצלח. פתחי המיזוג האליפסיים בצדדים, המסך הצף וידיות הדלתות המקוריות נראות ממש טוב. מצד שני, איכות החומרים הבסיסית והצבע השחור הקודר קצת נוטלים את העוקץ מאותו עיצוב מושך.
אבזור ושימושיות
כאמור, שינוי גדול ביחס ליאריס הרגילה נעשה בתוספת הגובה, עניין שעוזר לכניסה נוחה לרכב. לאחר מכן מתגלה כי השהות בתוך הרכב קצת מאתגרת. מרווח הראש בסדר גמור, אך המרווח לרגליים פחות, ועלול להיות שברכי הנהג והנוסע יפגשו את הקונסולה המרכזית מצד אחד והדלת מצד שני לעתים קרובות. כחלק מאותו עיצוב מקורי, הידית לפתיחת הדלת "מתחבאת" במיקום לא נוח, ובדלת הנהג פקדי החלונות והמראות רחוקים מהיד ולא מוארים בלילה. ההגה נע על ציר המרחק בטווח ראוי, אך הוא לא עולה מספיק לגובה והקשה על מציאת תנוחת נהיגה נוחה. איכות ההרכבה טובה מאוד, אך איכות החומרים פחות ופלסטיק קשיח נמצא ברוב תא הנוסעים.
אבל ממש לא הכל קודר, וברמת הגימור הבכירה "אורבן" האבזור היה די עשיר. הוא כולל מערכת מולטימדיה עם מסך 8" וקישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מצלמת רוורס וחיישני חניה אחוריים, לוח מחוונים דיגיטלי כמעט לחלוטין, בקרת אקלים, מפתח חכם, בלם יד חשמלי עם אוטו-הולד, חיישני גשם ותאורה, בורר מצבי נהיגה וקיפול מראות חשמלי. בתחום הבטיחות 8 כריות אוויר, בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכזו, זיהוי תמרורים, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים וניטור לחץ אוויר בצמיגים. זה המקום לציין כי היאריס קרוס זכה בחמישה כוכבים במבחני הריסוק של ארגון יורו NCAP.
הנדסת האנוש טובה ברובה, ותפעול המערכות ברור ופשוט. יצוינו לטובה מסכי המולטימדיה ולוח המחוונים שדוברים עברית רהוטה. מנגד, לוח השעונים כולל המון מידע וחלקו מוצג בפונט קטן שלא נוח לקריאה. בנוסף, המסך הצף והתא הייעודי לטלפון הנייד מסתירים ביניהם את פתחי המיזוג המרכזיים. תאי האחסון בסביבת הנהג מועטים, ואלו שבדלתות קטנים ולא מאוד שימושיים. תא הכפפות סביר בגודלו אך לא מואר, ובמשענת היד תא מיניאטורי נוסף.
כניסה למושב האחורי לא ממש נוחה בגלל שהדלת נפתחת בזווית צרה, ובפנים הנוסעים יגלו כי המרווח לרגליים די מצומצם, והחלונות הצרים יחד עם ריפוד ודיפון שחור יוצרים אווירה חשוכה. בנוסף, אין במושב האחורי תאורה, משענת יד, פתחי מיזוג או שקעי טעינה וחבל.
תא המטען גדול ושימושי, נפחו 397 ליטר, סף הטעינה לא גבוה מדי ופתח הטעינה רחב. את הרצפה אפשר לקבע בשני גבהים וישנה תאורה שמסייעת בחשכה. מנגד, אין ווים לתלייה או עיגון.
הראות החוצה טובה לכל הכיוונים, ויצויין לחיוב הרווח בין קורות A למראות הצד שמסייע לראות בעיר. גם התפיחות במכסה המנוע מסייעות לנהג להבין איפה הרכב נמצא.
מנוע וביצועים
היאריס קרוס מגיע לארץ עם הנעה קדמית, תיבה רציפה ומנוע בנזין אטמוספרי בנפח 1.5 ליטר. בגרסת הבנזין הוא מפיק 125 כ"ס ו-15.6 קג"מ, ואלו מביאים לתאוצה של 11.7 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ועד ל-180 קמ"ש מירביים. בגרסה ההיברידית שנבחנה ההספק המשולב עומד על 116 כ"ס, ופה התאוצה מתקצרת ל-11.2 שניות והמהירות המירבית יורדת ל-170 קמ"ש.
בנסיעה עירונית חלק גדול מהזמן מנוע הבנזין דומם והתנועה מתנהלת על החשמל בלבד, וכשהוא נכנס לפעולה הוא משתלב בצורה חלקה ברוב הפעמים. רק במהירות ממש נמוכה השילוב של מנוע הבנזין בולט קצת לאוזן ובעיקר גורם לרעידות למספר שניות. היציאה מהמקום זריזה, הודות למומנט המיידי של המנוע החשמלי, וההתנהלות בתוך העיר מרגישה נמרצת וקלילה.
מחוץ לעיר מנוע הבנזין נוכח יותר, ורעשי המנוע חודרים לתא הנוסעים. עם זאת, מדובר ברעש סביר ולא מציק מדי, ורק תחת עומס הוא מתגבר לעוצמות פחות מקובלות ואז גם הצליל לא נעים לאוזן. בתוואי כזה הביצועים נמרצים אך פחות, ובהאצות במהירות גבוהה הרכב צובר מהירות בקצב מתון יותר.
צריכת הדלק טובה מאוד, כצפוי מרכב היברידי, ועמדה על 23 ק"מ לליטר בשיוט בינעירוני נינוח וירדה ל-17.5 ק"מ לליטר בחלק הדינמי של המבחן. בסיכום ימי המבחן המגוונים הצריכה עמדה על 19 ק"מ/ל' עגולים ומרשימים.
נוחות והתנהגות
כיול המתלים של היאריס קרוס נוקשה. בנסיעה עירונית הרכב רוטט על פגמים קטנים, ואלו הגדולים חודרים לתא הנוסעים, אך לא באופן צורם מדי. מחוץ לעיר, אותו כיול נוקשה מסייע לאיזון המרכב על כבישים גליים, והוא מרגיש יציב ובטוח גם במהירויות גבוהות.
בידוד הרעשים לא מבריק, וזאת בעיקר בעקבות רעשי הרוח שהתחילו להיווצר כבר בסביבות 70 קמ"ש ובמהירויות כביש 6 הפכו לבולטים ונוכחים מדי, ורעשי המנוע האמורים. רעשי הכביש חודרים גם הם לתא הנוסעים, בצורה פחות בולטת בנסיעה על אספלט שקט, וקצת יותר נוכחת על כביש פחות איכותי. יש לציין כי כיסוי תא המטען עשוי בד דק, ויתכן כי הוא יוצר תיבת תהודה שתוכל להימנע אם ייעשה שימוש בכיסוי קשיח.
בכביש המפותל זוויות הגלגול קטנות, ויחד עם הגה קטן, מהיר, עם משקל מצויין ובלי שטח מת היאריס קרוס מהנה מאוד לנהיגה וגורם לנהג להרגיש בטוח גם במהירות גבוהה.
סיכום
לזכות היאריס קרוס עיצוב מרשים בחוץ ובפנים, הנאה מנהיגה, תא מטען שימושי, צריכת דלק טובה מאוד והאבזור ברמות הגימור הגבוהות מספק. מנגד, תא הנוסעים צפוף (ובעיקר המושב האחורי), איכות החומרים בסיסית, בידוד הרעשים לא מרשים והאבזור ברמות הגימור הנמוכות דל.
מול כל אלו נמצא תג המחיר שמתייצב בחלק העליון של הקטגוריה, לצד דגמים מרשימים אחרים כמו פיג'ו 2008 וסקודה קאמיק, בעוד התמורה יותר דומה לבסיסיים שבחבורה דוגמת סיאט ארונה ויונדאי וניו. ההערכה שלנו היא שלמרות זאת היאריס קרוס ימכר בהמוניו, אבל טוב יעשה היבואן אם יקצץ מעט את תג המחיר.