יצרנית הרכב הסינית BYD מודיעה כי תקים מפעל לייצור רכבים בהונגריה, ובכך תהפוך ליצרן הסיני הראשון אי פעם שמייצר על אדמת אירופה. ההודעה לא מגיעה בהפתעה, ובשנה האחרונה התפרסמו בעיתונות הרכב והכלכלה באירופה דיווחים רבים בנושא. כעת שופכת החברה אור על מספר נקודות שעד כה היו לא ברורות, כמו מיקום המפעל והאם הוא יירכש מחברה אחרת או שיהיה חדש לחלוטין.
על פי הודעת BYD המפעל החדש יבנה בסמוך לעיר סגד בדרום הונגריה, והוא יהיה נפרד מהמפעל המרכיב אוטובוסים חשמליים בקומרום שנמצאת בצפון המדינה. בניית המפעל תחל בקרוב, והוא יתחיל לפעול בסוף 2025 או תחילת 2026. בשנתיים-שלוש הראשונות תפוקת המפעל תהיה 200 אלף מכוניות בשנה, ולאחר מכן תעלה בהדרגה ותסייע ל-BYD להגיע ליעד השאפתני להחזיק ב-10% ממכירות כלי רכב באירופה כולה עד לסוף העשור. נתון מעניין הוא העובדה שהמפעל ייצר לצד רכבים חשמליים גם רכבי פלאג-אין הייבריד, ולא ברור האם BYD מתכוונת לשווק אותם באירופה או לייצא למדינות אחרות.
בתקופה האחרונה נשמעים באירופה קולות להגדיל את המיסוי על רכבים חשמליים המגיעים מסין על מנת להגן על תעשיית הרכב המקומית. אם אכן מהלך כזה יתבצע, BYD תוכל לחמוק ממנו באמצעות המפעל החדש. בעיתוני הכלכלה בהונגריה מדווחים כי המפעל החדש יספק אלפי מקומות עבודה חדשים, ואם מחשיבים את המעגל הרחב יותר של ספקי המשנה מדובר אף בעשרות נמוכות של אלפים. במקביל, דווח כי ממשלת הונגריה אישרה תקציב של כ-130 מיליון דולר לשיפור תשתיות האנרגיה והתחבורה באזור העיר סגד על מנת לספק את צורכי המפעל.
ומה תהיה ההשפעה על השוק הישראלי? עדיין לא ברור אלו דגמים ייוצרו במפעל החדש והאם BYD תייצא ממנו למדינות מחוץ לאירופה. עם זאת, למרות שעלויות הייצור באירופה גבוהות יותר מסין – עלויות השילוח אלינו נמוכות יותר והסכם הסחר עם האיחוד האירופי מבטל את המכס על סך 7%, כך שבמידה ו-BYD תביא אלינו רכבים מהונגריה יכול להיות שגם תג המחיר יהיה משתלם יותר.