ארגון הבטיחות האירופאי EURO NCAP מפרסם את תוצאות מבחני הריסוק שביצע בחודש נובמבר – סבב המבחנים האחרון לשנת 2022. בסבב זה נבחנו 14 דגמים שונים, ורק שלושה מתוכם הסתפקו בציון של 4 כוכבים; השאר קיבלו את הציון המרבי.
צ'רי אומודה 5, שמשווק בארץ תחת השם FX, קיבל ציוני משנה של 87% בהגנה על מבוגרים וילדים, 68% בהגנה על הולכי רגל ו-88% בתפקוד מערכות הבטיחות.
פורד הגישה שני דגמים למבחן, האחד הוא דגם הפנאי הקטן פומה שנבחן ב-2019 וקיבל חמישה כוכבים, וכעת ניגש למבחן חוזר שהפחית את הציון לארבעה בלבד. שינוי זה נגרם בגלל תפקוד לקוי של מערכת הבלימה האוטונומית, ובארגון ציינו גם כי בעת פגיעת צד הנהג עלול להיות מוטח לכיוון הנוסע, בהתחשב בכך שאין כרית אוויר מרכזית ביניהם. ציוני המשנה של הפומה עומדים על 75% למבוגרים, 84% לילדים, 70% על הולכי רגל וציון של 69% למערכות הבטיחות. הדגם השני שנבחן הוא הטנדר ריינג'ר שקיבל חמישה כוכבים עם ציוני משנה של 84% למבוגרים ומערכות הבטיחות, 90% לילדים ו-74% בהגנה על הולכי רגל. ציונים אלו תקפים גם לפולקסווגן אמארוק שזהה לריינג'ר באופן מלא.
לנד-רובר הגישה למבחן מעודכן את דיסקברי ספורט, ובדומה למבחן מ-2014 הוא שומר על ציון מלא של חמישה כוכבים. ציוני המשנה: 84% למבוגרים, 89% לילדים, הולכי רגל 71% ולמערכות הבטיחות 85%.
הדור החדש של לקסוס RX קיבל ציוני משנה של 90% על הגנה למבוגרים, 87% לילדים, 89% להולכי רגל ו-91% לתפקוד מערכות הבטיחות, ואלו הקנו לו ציון של חמישה כוכבים. דגם פנאי יוקרתי נוסף שנבחן הוא מרצדס GLC, גם הוא בדור חדש, עם 92% למבוגרים, 90% לילדים, 74% להולכי רגל ו-84% למערכות הבטיחות.
מכונית הסלון החשמלית-אמריקאית לוסיד אייר זכתה ב-90% להגנה על מבוגרים, 91% על ילדים, 78% להולכי רגל ו-84% למערכות הבטיחות וכל אלו הביאו לציון של חמישה כוכבים.
מקסוס הסינית הגישה למבחן את המיניוואן החשמלי הגדול MIFA 9 שקיבל ציון של חמישה כוכבים, עם 93% בהגנה על מבוגרים, 89% בהגנה על ילדים, 73% להולכי רגל ו-83% למערכות הבטיחות. נציגה נוספת של קונצרן SAIC הסיני היא המשפחתית-האצ'בק MG 4, שזכתה לציונים של 83% על מבוגרים, 80% לילדים, 75% להולכי רגל ו-78% לתפקוד מערכות הבטיחות.
פיג'ו 408 בעלת העיצוב המיוחד הסתפקה בציון של ארבעה כוכבים, בגלל הגנה של 76% בלבד על מבוגרים, ובארגון ציינו את חסרונה של כרית אוויר מרכזית בין הנהג לנוסע. ההגנה על ילדים עומדת על 84% ועל הולכי רגל 78%, ומערכות הבטיחות קיבלו ציון של 65% בלבד, וצוינה הבלימה האוטונומית שתפקדה "באופן סביר בלבד", כדברי הארגון הנחשב. נציין כי הערות זהות נאמרו על הדגם המקביל מבית סיטרואן, C5X, וגם הדגם הקטן במעט C4X קיבל ציון של ארבעה כוכבים על בסיס ה-C4 הרגילה שנבחנה בשנה שעברה.
לצד הטנדר אמארוק שקיבל את הציונים של פורד ריינג'ר, פולקסווגן הגישה שני דגמים נוספים למבחן. הוואן החשמלי ID.BUZZ קיבל ציונים של 92% למבוגרים, 87% לילדים, 60% להולכי רגל ו-90% לתפקוד מערכות הבטיחות. המיניוואן טוראן נבחן ב-2015 וקיבל חמישה כוכבים, וכעת נבחן שוב והסתפק בארבעה כוכבים בלבד. ציוני המשנה עומדים על 77% למבוגרים, 81% לילדים, 62% על הולכי רגל ו-66% על תפקוד מערכות הבטיחות. גם כאן מציינים בארגון את השינויים שמתבצעים במבחנים במהלך השנים, ואת העובדה שרכבים ותיקים מגינים באופן פחות מוצלח מפגיעות צד ומערכות הבטיחות פועלות באופן פחות רהוט.
המכונית האחרונה שנבחנה בשנה זו היא המשפחתית הצ'כית סקודה אוקטביה שנבחנה ב-2019 וניגשה כעת לרענן את הציונים. אלו עומדים על 86% למבוגרים, 84% לילדים, 68% להולכי רגל ו-81% לתפקוד מערכות הבטיחות.