עד לפני כשנתיים המותג "ג'ילי" לא אמר הרבה לישראלי הממוצע, אך כיום כבר לא צריך להציג אותו, ובמיוחד את גיאומטרי C שהוא משווק בארץ. בשלהי 2021 נחת לפה דגם הפנאי הסיני-חשמלי, ובשנה לאחר מכן הפך ללהיט, הדיח את טסלה מודל 3 מתואר "החשמלית הנמכרת ביותר", הגיע למקום החמישי ברשימת הדגמים הנמכרים ביותר ולמקום השני בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים. בקיצור, הבנתם.
רק מה? לקראת סוף השנה נתקל היבואן בבעיות אספקה, ובמקביל הגיע מתחרה חדש ומוצלח – BYD אטו 3 שלקח את הבכורה. גם של "הרכב החשמלי הנמכר ביותר", ובאופן חריג ומרשים במחצית הראשונה של 2023 הוא גם זכה בתואר "הרכב הנמכר ביותר" באופן כללי. לאחרונה השיקה יבואנית ג'ילי את הגרסה המחודשת של גיאומטרי C, על מנת לשפר עמדות ולחזור למשחק בכוחות מחודשים. לקחנו את הרכב למבחן, ובדקנו מה נשתנה.
עיצוב
השינויים בעיצוב החיצוני לא רבים אך בולטים. בחזית נוספו קווים שחורים בין כונסי האוויר בצידי הפגוש ליחידות התאורה ובין יחידות התאורה עצמן. זה גורם לרכב לבלוט יותר מאשר בדגם לפני החידוש שנראה מעט אנמי ונחבא אל הכלים, אך לטעמנו לא מדובר בתהליך שהפך את הרכב ליפה יותר. בנוסף, נוסף פס תאורה לרוחב החזית וגם הסמל מואר. אהבתם את מופע האורות בחלקו האחורי של הג'ילי הקודם? עכשיו הוא נמצא גם מלפנים. מהפרופיל ניתן לזהות חישוקי 18" בעיצוב שונה ו"חשמלי" יותר, ומאחור נציג היבואן טען לנו שנעשו שינויים נוספים אבל אנחנו לא הצלחנו לזהות אותם.
בתא הנוסעים השינויים משמעותיים ובולטים יותר, עם עיצוב שונה לחלוטין לכל סביבת הנהג. פתחי המיזוג חדשים, והמרכזיים נסתרים בתוך קו שחוצה את כל רוחב הדשבורד. הקונסולה בין המושבים חדשה גם היא ויוצרת תחושה מאווררת יותר, ושילובי הצבעים מוסיפים לתחושת העושר.
תא הנוסעים
הכניסה למושב הנהג נוחה, ותנוחת הישיבה לא גבוהה כמו ברכבי פנאי אך לא נמוכה כמו במשפחתית רגילה. קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה, למרות שההגה נע לטווח מוגבל, והמרווח טוב גם לראש וגם לרגליים. ככל הזכור לנו מהדגם הקודם, המרווח לברך ימין של הנהג (ושמאל של הנוסע) טוב יותר הודות לוויתור על הקונסולה הצפה והרחבה. הראות החוצה טובה ברובה, אך קורות A עבות מסתירות את חלקה הפנימי של הפניה.
גיאומטרי C המחודש נמכר בשתי רמות גימור. ב"פיור" מפתח חכם שפותח את הדלתות ומפעיל את המזגן עוד לפני שהנהג מגיע לרכב, התנעה בלחיצה על הבלם וכיבוי אוטומטי ביציאה מהרכב, ונציין כי מדובר בתפעול נוח בדרך כלל אך במספר מקרים הרכב משום מה לא נכנס למצב נסיעה. יש גם בלם יד חשמלי במיקום לא נוח אך לא מדובר בעניין מציק כי כאמור הוא נדרך ומשתחרר אוטומטית, גג פנורמי עם כיסוי אטום לחלוטין, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג לאחור שקיררה כראוי את הרכב למרות החששות ממיקום הפתחים המרכזיים, מצלמות 360 מעלות איכותיות ותאורת אווירה נאה.
רכב המבחן הגיע ב"פרו" שמוסיפה קירור (וחימום, אבל לא זה מה שחשוב בימים אלו) למושבים הקדמיים, תצוגה עילית נוחה ויעילה, זכרונות למושב הנהג ומערכת שמע משופרת. בניגוד לדגם הסיני שקיבל לוח מחוונים חדש ומוגדל, בארץ נותר אותו מסך 5" עם פונט קטן וצפוף, אך נוספה לו תמיכה בעברית. גם למסך המולטימדיה, ששומר על גודל של 12.3", נוספה עברית מלאה לצד ממשק משתמש חדש לחלוטין. הלחצנים גדולים וברורים, וזה מצויין, אך ישנם יותר מדי תפריטים ותתי תפריטים על מנת להגיע לכל הפונקציות, וזה פחות מצויין. בנוסף, ישנם יותר מדי פונקציות בסיסיות שדורשות חפירה בתפריטים השונים, כמו בקרת האקלים, הפעלת או כיבוי ה"אוטו-הולד", בורר מצבי הנהיגה ועוצמת הרגנרציה שחוזרת בכל התנעה לברירת המחדל ולא זוכרת את העדפות הנהג. הנדסת האנוש הבעייתית מתייחסת גם ללחצנים הפיזיים, או יותר נכון להיעדרם הכמעט מוחלט, ובג'ילי לא טרחו לטפל בלחצן השמע (היחיד) על ההגה שעובר גם בין תפריטי לוח המחוונים.
מה עוד לא אהבנו? המולטימדיה כוללת WAZE מובנה, אך לא תומכת באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בורר ההילוכים הועבר אל ידית מימין להגה, וזה נוח, אבל המחיר הוא שהשליטה על המגבים נמצאת על ידית האורות משמאלו וזה ממש לא נוח. שילוב הצבעים והדיפון דמוי העור נאים ומרשימים, אך מתחת לאזורים רכים רבים יש פלסטיק דק וחלול שפוגע באיכות החומרים. איכות ההרכבה טובה על פי רוב, אך במעבר על שברים חדים נשמע קרקוש מחלקו האחורי של הרכב.
הכניסה למושב האחורי נוחה, למרות דלת לא גדולה שנפתח בזווית סבירה בלבד. המרווח לשני נוסעים טוב מאוד, והם יהנו משקעי טעינה, פתח מיזוג, משענת יד מרכזית עם מחזיקי כוסות ותאי אחסון קטנים בדלתות לצד כיסים עמוקים בגב המושבים הקדמיים. לנוסע שלישי יהיה צפוף, בגלל רוחב המושב ו"תעלת ההינע" הגבוהה – מחיר הפלטפורמה שאינה חשמלית ייעודית.
תא המטען לא גדול, אך המבנה הרבוע שלו מאפשר לנצל את כל הנפח. סף ההטענה מעט גבוה מהרצוי והוא רדוד יחסית, ויש בו תאורה אבל לא אמצעי טעינה או ווים לעיגון ותליה. נקודת בונוס חשובה: לג'ילי גיאומטרי C יש גלגל חלופי, לא מובן מאליו ברכבים חדשים, במיוחד לא בחשמליים. קיפול השורה השניה מייצר רצפה שטוחה, ולמושבים הקדמיים פתרונות אחסון רבים – החל מתאים גדולים בדלתות, דרך תא כפפות סביר בגודלו ועד לקונסולה מרכזית עם שטח נרחב לאחסון.
מנוע וביצועים
דווקא בסעיף זה לא נעשו שינויים, והרכב ממשיך עם מנוע חשמלי-קדמי שמפיק 204 כ"ס ו-31.6 קג"מ, ושתי סוללות לבחירה: 53 או 70 קוט"ש. יחד עם זאת, ייעול מערכת ההנעה, ושיפור האווירודינמיקה בחזית, הביא לשיפור בביצועים: תאוצה של 7 שניות, וטווח של 359 או 485 ק"מ בהתאם לגודל הסוללה (7.7 שניות, 350 או 460 ק"מ בדגם הקודם). המהירות המרבית נותרה ללא שינוי עם 150 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית, וגם יכולת הטעינה עם 11 קו"ט בעמדה רגילה ועד 75 קו"ט בעמדה מהירה.
המספרים הרשמיים אמנם דומים, אך בנסיעה ההבדלים מוחשיים. בלחיצה הגונה על דוושת התאוצה תקבלו כמובן פרצי כוח מרשימים, בדומה לדגמים חשמליים אחרים ולדגם היוצא, אך במצב "אקו" ירידת הכוח מרוסנת יותר וסחרור הגלגלים שבדגם הקודם התרחש לעתים קרובות מגיע פחות. במצב ספורט הכוח בועט יותר, סחרור הגלגלים עדיין מתרחש גם במהירות של 60-70 קמ"ש, והתחושה היא שמצב אקו יספיק בכל המקרים לרוב מוחלט של הנהגים.
המבחן נערך בימים חמים במיוחד, ובתוואי תובעני שלא עשה חסד עם הרכב ושילב נסיעה בינעירונית מהירה לצד כבישים הרריים. בהתאם, צריכת החשמל עמדה על 17.8 קוט"ש ל-100 ק"מ, נתון המספק טווח של מעט פחות מ-400 ק"מ. די רחוק מהבטחות היצרן, אך מרשים בהתאם לתנאי הדרך. סביר להניח שבתנאים נוחים יותר הטווח יעמוד על 420 ק"מ מרשימים ואולי אף מעט יותר. מערכת הרגנרציה היעילה החזירה חשמל רב לסוללה בירידות ובלימות, אך כוללת שלושה מצבים בלבד ולא מאפשרת נהיגה בדוושה אחת.
נוחות והתנהגות
כבעבר, המתלים הרכים של הרכב מספקים נוחות טובה בתוך העיר, ומגהצים ביעילות את השברים הרבים. יחד עם זאת, שברים גדולים וחדים כמו מכסי ביוב כן חודרים לתא הנוסעים, ורצף של שיבושים מטלטל את הרכב בצורה לא נעימה. מחוץ לעיר הרכות פוגעת בריסון המרכב, ומעבר על כבישים גליים או חיבורי גשרים יוצר נדנוד שכזה.
התכנון הרך של המתלים בא לידי ביטוי גם בכביש המפותל, עם רכינת מרכב מורגשת ופגיעה בביטחון הנהג. גם ההגה לא מוסיף לחוויה, למרות שמשקלו סביר ב"ספורט" אך רך מדי במצבים האחרים, ודוושת הבלמים קשה ולא ברורה.
בידוד הרעשים של הרכב הוא נקודת חולשה, למעט כמובן רעשי המנוע שכמעט ואינם קיימים. רעשי הכביש תלויים בסוג האספלט, אך בכזה שאינו מוצלח חודרים כבר ב-80-90 קמ"ש. במהירות תלת ספרתית נמוכה מצטרפים רעשי רוח, ושיוט מהיר בכביש 6 מלווה ברעשים נוכחים. נציין גם שלרכב כל מערכות הבטיחות האקטיביות המקובלות, אך כיול המערכות לא מוצלח ותיקון הסטייה אגרסיבי לעתים.
סיכום
לג'ילי גיאומטרי C היה מתכון מוצלח ששילב בין מרווח יעיל לנוסעים (ומעט פחות למטען), נוחות טובה וטווח מרשים. במתיחת הפנים נוסף לו עיצוב מובחן יותר בחוץ, תא נוסעים חדש עם מערכת מולטימדיה חדשה ותמיכה בעברית, ונקודת החוזק של הטווח התחזקה אף יותר. לפחות "על הנייר".
מנגד, בג'ילי לא השכילו לטפל כראוי בחסרונות שכוללים בידוד רעשים לוקה בחסר, הנדסת אנוש בעייתית וכיול לא משוייף של מערכות הבטיחות. בנוסף, בניגוד למתחרים, ג'ילי גיאומטרי C לא עבר מבחן ריסוק אירופאי, והספק הטעינה המהירה לא מהיר מספיק (אך לא באופן חריג למתחרים). לסיכום, הרכב מציע חבילה מוצלחת ואיכותית שתעזור לו להיות בין רבי המכר, אך צפויה לו תחרות קשה מול המתחרים האיכותיים גם הם.