ארגון הבטיחות האירופאי, יורו NCAP, מפרסם את תוצאות מבחני הריסוק שביצע בחודש החולף לשמונה דגמים של שישה יצרנים שונים. כבר לא מפתיע לראות יצרנים סינים שמשקיעים בבטיחות הרוכשים, והפעם מדובר באקספנג G6 שהגיע לאחרונה לארץ וזוכה לביקושים ערים. מנגד, שני דגמי פנאי של רנו מקבלים ציון של ארבעה כוכבים בלבד, אך הם עדיין יכולים להרגיש בנוח. ג'יפ אוונג'ר התרסק פשוטו כמשמעו, וקיבל שלושה כוכבים בלבד.
כאמור, אקספנג G6 הרשים עם ציון סופי של חמישה כוכבים, שהתקבל הודות לציוני משנה של 88% בהגנה על מבוגרים, 85% בהגנה על ילדים, 81% בהגנה על הולכי רגל ו-75% בתפקוד מערכות הבטיחות. עם זאת, בארגון העירו כי ההגנה על חזה של נוסע מבוגר במושב האחורי לא מושלמת, בגלל היחס בין מיקום המושב למיקום החגורה.
שני דגמים של סובארו, המשפחתית אימפרזה ודגם הפנאי המבוסס עליה קרוסטרק, נבחנו יחד וקיבלו גם הם חמישה כוכבים. ציוני המשנה כמעט זהים, עם 83% בהגנה על מבוגרים, 90% מרשימים בהגנה על ילדים ו-72% לפעולת מערכות הבטיחות. בסעיף ההגנה על הולכי רגל, הקרוסטרק קיבל 85% והאימפרזה 84%. שני הדגמים ספגו הערות על חסרונה של כרית אוויר בין הנהג לנוסע הקדמי, על פגיעה אפשרית בחזה הנהג בתאונת צד ועל כך שבחלק מהמקרים מערכות הבטיחות לא זיהו עצמים שונים.
גם מפס הייצור של רנו ניגשו שני דגמים כמעט זהים. דגם הפנאי הקטן קפצ'ור, שהגיע לארץ לאחרונה, קיבל ארבעה כוכבים בגלל ציוני משנה של 76% בהגנה על מבוגרים והולכי רגל, 80% להגנה על ילדים ו-69% בתפקוד מערכות הבטיחות. רנו סמביוז, שהוא למעשה גרסה מוארכת לקפצ'ור, קיבל ציון נמוך יותר של 73% בהגנה על מבוגרים, וציונים זהים בשאר הפרמטרים. בארגון אמרו כי בתאונת חזית ההגנה על חזה הנהג "חלשה", ועל שאר אזורי הגוף של שאר הנוסעים "לא מושלמת". בנוסף, מערכות הבטיחות אינן כוללות כסטנדרט התרעה על רכב חולף בעת פתיחת דלת, ואלו שכן קיימות לא פועלות תמיד באופן רהוט.
ג'יפ אוונג'ר הפתיע את הבוחנים, ולא לטובה. למרות שמדובר בדגם מבוקש מאוד באירופה, שאף זכה בשלל פרסים וביניהם "מכונית השנה באירופה לשנת 2023" (צעד תמוה בעיני רבים), בתחום הבטיחות הוא נכשל. ההגנה על מבוגרים קיבלה ציון של 79% בלבד, ומכאן המצב רק מחמיר: ההגנה על ילדים 70%, על הולכי רגל 59% ופעולת מערכות הבטיחות קיבלה ציון של 53%. הציון הסופי מגיע לשלושה כוכבים בלבד, כאשר האוונג'ר איבד כוכב שלם על אי ההגנה על הולכי רגל. בנוסף לכך, חזה של ילדים היושבים מאחור אינו מוגן, מערכות בטיחות רבות אינן זמינות, ואלו שכן מותקנות – מתפקדות באופן מאכזב בזיהוי ובתגובה.
בארגון ציינו כי הפנו את תשומת הלב של ג'יפ לכך שהתרעות מערכות הבטיחות אינן בולטות מספיק, והיצרן בתגובה שיפר את העניין ברכבים היורדים מפסי הייצור מעתה והלאה. הלקוחות יכולים לגשת למרכזי השירות ולעדכן את התוכנה גם ברכבים קיימים. אנחנו נוסיף כי האוונג'ר מתבסס על פלטפורמת CMP של סטלנטיס, ושלל הדגמים האחרים המותקנים על גבה קיבלו ציונים של ארבעה כוכבים.
פורד אקספלורר EV, שמתבסס על פלטפורמת MEB של קונצרן פולקסווגן, קיבל חמישה כוכבים. ציוני המשנה עומדים על 89% בהגנה על מבוגרים, 86% לילדים, 80% בהגנה על הולכי רגל ו-72% בתפקוד מערכות הבטיחות. בארגון העירו כי בחלק מהמקרים מערכות הבטיחות זיהו את סביבת הרכב כראוי, אך הגיבו באופן חלקי.
הדגם האחרון שנבחן בסבב זה הוא אאודי Q6 אי-טרון החשמלי, שזכה גם הוא לציון של חמישה כוכבים. זאת הודות לציוני משנה מעולים של 91% בהגנה על מבוגרים, 92% בהגנה על ילדים (הציון הגבוה ביותר השנה), 81% בהגנה על הולכי רגל ו-80% לפעולת מערכות הבטיחות. ההערה היחידה של הארגון היתה על כך שהבלימה האוטונומית בנסיעה לאחור אינה מזהה הולכי רגל.