חברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, חוגגת 30 שנה להגעת המותג הקוריאני אל כבישי ישראל. בסוף שנות השמונים ובמהלך שנות התשעים שוק הרכב הישראלי נהנה מזרם של מותגים חדשים, שכיום אנו יודעים בדיעבד שהוא רק דוגמית קטנה מהמבול הסיני של השנים האחרונות. בעיקר מיפן אחרי הסרת החרם הערבי, ולאחר מכן של החברות הדרום קוריאניות – יונדאי, קיה וסאנגיונג (כיום KGM).
מכירות
לרגל המאורע, כלמוביל מפרסמת את המספרים שמאחורי המותג הפופולרי – והם בהחלט מרשימים. מאז ההשקה בשלהי 1994 עלו על כבישי ישראל יותר מ-753 אלף מכוניות הנושאות את סמל יונדאי, כאשר כבר בשנה הראשונה נמכרו כ-5,800 מכוניות. עד לשנת 2003 התייצבה יונדאי סביב ה-10,000 מסירות בשנה, ואז עלתה בהדרגה עד לכ-30 אלף מסירות בשנת 2010.
שנה לאחר מכן מכרה יונדאי כ-32,700 מכוניות – נתון שהציב אותה לראשונה בתולדותיה בראש טבלת המסירות. מאז ועד היום יונדאי שומרת על המקום הראשון כמעט ברציפות (קיה ב-2015 וטויוטה ב-2024), ואם בשיאים עסקינן – בשנת 2021 יונדאי מסרה יותר מ-43 אלף מכוניות – המספר הגבוה ביותר אי פעם למותג בודד, שעדיין לא נעקף.
דגמים
במהלך השנים יונדאי מכרה אצלנו לא פחות מ-34 דגמים, כחלק מהאסטרטגיה העולמית של היצרן להציע מגוון גדול של דגמים על מנת לקלוע לטעם ולצרכים של מספר גדול ככל האפשר של לקוחות. חלקם הצליחו יותר, האחרים הפכו לדגמי נישה מעט נשכחים, אך יש את רבי המכר הבלתי מעורערים.

הדגם הראשון שהגיע לארץ, ולאחר מכן נמכר במשך כמה דורות ולאורך שנים רבות, היא המשפחתית הקטנה אקסנט (שבחלק מהשנים נקראה i25). מהאקסנט נמכרו 120,000 מכוניות שמקנים לה את המקום הראשון בפער גדול. במקום השני רכב הפנאי טוסון שממנו נמכרו 88 אלף יחידות, ומיד אחריו המשפחתית אלנטרה שמסרה 86 אלף יחידות. מכונית המיני i10 מסרה 74,500 יחידות, אחותה הגדולה i20 עם נתון כמעט זהה של 74,250 מסירות, ואת רשימת רבי המכר סוגרת המשפחתית i30 שמכרה במהלך השנים 59,000 יחידות.
מגמות
ביונדאי טוענים כי שתי מגמות משמעותיות בשוק הרכב הישראלי נוצרו על ידה. הראשונה היא המעבר הבולט ממשפחתיות סדאן לרכבי פנאי, עם הגעת הטוסון הראשון ב-2006 עם תג מחיר נגיש יחסית. תהליך דומה ביצע הטוסון בכל רחבי העולם, ובכך הוא זכה להצלחה רבה. ביונדאי העולמית צופים כי כבר השנה הוא יחצה את רף ה-10 מיליון מסירות, ובכך יהיה ה-SUV הראשון של יונדאי שמגיע להישג המרשים.
המגמה השניה היא מכירת ההנעה ההיברידית במספרים גדולים, עם הגעת האיוניק בסוף 2016. נכון, היו דגמים היברידיים רבים לפני האיוניק, ובראשם טויוטה פריוס והונדה אינסייט. עם זאת, רוב המכירות היו של דגמי הבנזין המקבילים קורולה וסיוויק ורק האיוניק הצליחה לחדור לראשונה למרכז השוק.
מבט לעתיד הקרוב
מתחילת 2025 יונדאי מסרה 12,881 מכוניות, והשיקה שני דגמים היברידיים חדשים – את סטאריה המסחרית ורכב הפנאי סנטה פה. בהמשך השנה צפויה להגיע האלנטרה N, הגרסה הספורטיבית הקיצונית של המשפחתית הפופולרית, ורכב הפנאי הקטנטן והחשמלי אינסטר. לסיום, ביונדאי מציינים כי במהלך הרבעון הראשון של השנה הדגם הנמכר ביותר בישראל היה יונדאי קונה – עם כ-4,700 מסירות.