ארגון הבטיחות האירופאי, היורו NCAP, מפרסם את תוצאות מבחני הריסוק שביצע בחודש החולף לשבעה דגמים. מרשים לראות כי כל הדגמים שנבחנו קיבלו את הציון המרבי של חמישה כוכבים, גם בפרוטוקול החדש והמחמיר יותר של מבחני הריסוק. עם זאת, חלק מהדגמים הסינים ספגו הערות על איכות ההרכבה – וכדרכם הגיבו במהירות.
הדגם הראשון שנבחן הוא רכב הפנאי הגדול והחשמלי פולסטאר 3. ציוני המשנה מרשימים, עם 90% בהגנה על מבוגרים, 79% בהגנה על הולכי רגל ו-83% בתפקוד מערכות הבטיחות. אך מעל הכל, הדגם קיבל ציון של 93% בהגנה על ילדים – הציון הגבוה ביותר אי פעם בסעיף זה. בארגון שיבחו את הדגם, כי בנוסף להגנה הפאסיבית במקרה של תאונה חלילה, גם המערכות האלקטרוניות מסייעות להגנה על הילדים. חיווי מצב כרית האוויר במושב הקדמי בולט וברור, והנהג אינו יכול לנעול את הרכב אם נשאר בתוכו ילד.
דגם נוסף שקיבל ציון כה גבוה בהגנה על ילדים הוא BYD סי-ליאון 7, אך כאן המערכות האלקטרוניות מתקדמות פחות. בשאר סעיפי המבחן קיבל הסי-ליאון ציונים של 87% בהגנה על מבוגרים, 76% בהגנה על הולכי רגל ו-79% לפעולת מערכות הבטיחות.
ג'ילי EX5, שיגיע בקרוב לארץ, קיבל גם הוא חמישה כוכבים, עם ציוני משנה של 86% בסעיף המבוגרים, 87% בהגנה על ילדים ו-83% בסעיפי ההגנה על הולכי רגל ותפקוד מערכות הבטיחות. עם זאת, בארגון אמרו כי נקודות הריתוך המחברות בין קורה A לשאר השלדה התנתקו בעקבות הפגיעה. בנוסף, המערכת למניעת שכחת ילדים לא עמדה בדרישות המחמירות של הארגון בנושאי אזהרה והתערבות.
ג'אקו 7 פלאג-אין, שכבר נמכר בישראל ונבחן אצלנו, נבחן כעת גם בארגון האירופאי. סעיף ההגנה על מבוגרים קיבל ציון של 81%, ובכל שאר הסעיפים קיבל הדגם ציונים של 80%. גם דגם זה ספג ביקורת על איכות הרכבה נמוכה, כאשר אחת מכריות האוויר "וילון", הנפתחות בצד הרכב לכל אורכו, לא נפתחה כראוי מכיוון שאחד הקליפסים המחברים אותה לא הותקן כראוי. כרגיל, הארגון מעביר את תוצאות המבחנים ליצרנים לפני פרסומם לציבור, וג'אקו הודיעה כי תשפר את תהליך הייצור בעקבות כך.
הדגם הסיני-חשמלי האחרון שנבחן בסבב זה הגיע לארץ לפני שלוש שנים, אך רק לאחרונה לאירופה. מדובר בהונגצ'י E-HS9 הגדול, שקיבל ציונים של 82% בהגנה על מבוגרים ובפעולת מערכות הבטיחות, 87% בהגנה על ילדים ו-73% בהגנה על הולכי רגל. גם כאן היורו NCAP מבקר את בקרת האיכות, כאשר בכרית האוויר של הנהג התגלה קרע קטן שבמצבים מסוימים עלול לפגום ביעילותה. גם כאן הסינים הגיבו במהירות, ואמרו כי ישפרו את איכות הייצור.
מול השטף הסיני, נבחנו רק שני דגמים אירופאים – שניהם של קונצרן פולקסווגן ועם מנועי בנזין. הראשון הוא קופרה טרמאר, שקיבל ציוני משנה של 89% למבוגרים, 87% לילדים, 82% בהגנה על הולכי רגל ו-76% בתפקוד מערכות הבטיחות. המכונית השניה היא אאודי A6 החדשה שנחשפה לאחרונה. ה-A6 קיבלה ציון של 87% בסעיף ההגנה על מבוגרים, 88% בהגנה על ילדים, 78% בהגנה על הולכי רגל ו-77% בתפקוד מערכות הבטיחות. שני הדגמים לא קיבלו הערות מיוחדות, לטוב או למוטב.
לסיום, הארגון הודיע כי גרסת הסטיישן "אוונט" של אאודי A5 מקבלת ציון של חמישה כוכבים על פי הפרוטוקול של השנה שעברה – על בסיס המבחן שעברה גרסת הסדאן.