איגוד יבואני הרכב מפרסם את נתוני המסירות לחודש דצמבר, ולסיכום שנת 2024 כולה. בשנה האחרונה המשק והכלכלה התנהלו בצל המלחמה הקשה, שהחלה עם הטבח המחריד ביישובי הדרום. לכן, לרבים היה ברור כי מצב הרוח הלאומי הירוד לצד המצב הכלכלי המאתגר ישפיעו לרעה על נתוני המסירות. ואכן, בחודשים הראשונים נרשמו ירידות חדות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
אך ככל שלוח השנה התקדם – כך הירידה התמתנה ובחודשים האחרונים אף נרשמו עליות גדולות. וכך, בניגוד לכל התחזיות, ויהיו שיגידו שגם בניגוד לכל היגיון, שנת 2024 נחתמה עם עליה במסירות: 271,735 מכוניות חדשות הצטרפו לפקקים – לעומת 270,023 מכוניות בשנת 2023. אמנם מדובר בעליה קטנה במיוחד של 0.6% ו-1,712 מסירות, אך בהתחשב בנסיבות היא מרשימה ומפתיעה בהחלט.
מה קרה החודש?
בחודש האחרון נמסרו 12,776 מכוניות – זינוק עצום של 169.6% ביחס לדצמבר אשתקד, שבו נמסרו 4,738 מכוניות בלבד. למרות שחודש דצמבר ידוע כ"חלש" באופן מסורתי מכיוון שלקוחות רבים ממתינים לרישוי בשנה החדשה, בשנה שעברה הוא היה חלש במיוחד בעקבות המלחמה. לעומת זאת, השנה לקוחות רבים מיהרו לרכוש מכוניות לפני עליית המס והמע"מ בינואר – ולכן נרשמה עליה של 11.6% גם ביחס לדצמבר 2022 שבו נמסרו 11,442 מכוניות חדשות.
רק שלושה מותגים חצו בחודש דצמבר את קו ה-1,000 מסירות: טויוטה מובילה בפער גדול עם 2,745 מסירות, אחריה טסלה שמסרה 1,941 מכוניות ובמקום השלישי אקספנג עם 1,245 מסירות. בשני המקרים האחרונים, בליץ המסירות בסוף השנה הביא לשיפור משמעותי בדירוג המותגים המובילים: טסלה עלתה מקום אחד (מ-12 ל-11), ואקספנג עלתה מ-19 ל-15.

מתוך 79 המותגים הנמכרים בישראל 15 לא מכרו מכוניות כלל בחודש האחרון, ו-24 מותגים מכרו יותר מ-100 מכוניות.
סיכום השנה
בפעם השניה מאז שעלתה לגדולה ב-2010, יונדאי מסיימת את השנה לא במקום הראשון. הפעם הראשונה והיחידה עד כה היתה ב-2015, אז נעקפה על ידי האחות קיה. החרם הטורקי שמנע את שיווק דגמי i10, i20 ובאיון יחד עם השקת דגמים חדשים רבים (שגרמו להפסקה של מספר חודשים במכירות בין הדגם היוצא לחדש) גרמו ליונדאי לרדת ביותר מ-30%. את השוק מובילה כבר מספר חודשים טויוטה, למרות שגם היא מתמודדת עם חסרון דגמי הליבה קורולה ו-CHR בעקבות החרם הטורקי, אך בזכות עליה במסירות הודות לחזרה למלאי של מספר דגמים.

גם סקודה מציגה עליה מרשימה במסירות, גם הודות לאוקטביה המחודשת וקודיאק החדש. הצמיחה של המותג הצ'כי צפויה להמשיך גם לשנה הבאה, עם סופרב החדשה שנחתה ממש לאחרונה ולאחר מכן עם הקרוסאובר הקומפקטי והחשמלי אלרוק.
20 המותגים הנמכרים ביותר:
- טויוטה – 34,464 (+8.1%)
- יונדאי – 28,381 (-32.1%)
- קיה – 25,727 (-21.8%)
- סקודה – 19,260 (+32.4%)
- BYD – כ-16,698 (+10.2%)
- מאזדה – 13,716 (-0.5%)
- צ'רי – 12,945 (+15.9%)
- מיצובישי – 10,572 (+2.6%)
- סוזוקי – 9,256 (+4.5%)
- סיאט – 8,729 (+54.5%)
- טסלה – 8,202 (+21.2%)
- MG – כ-6,631 (+22.3%)
- סיטרואן – 5,143 (-22.2%)
- פולקסווגן – 4,919 (+15.7%)
- ג'ילי – 4,446 (-37.7%)
- סובארו – 4,412 (-1.6%)
- רנו – 4,174 (-8.9%)
- ניסאן – 3,833 (+41.3%)
- פיג'ו – 3,735 (-45.5%)
- שברולט – 3,578 (+11.7%)
- כלל השוק – 271,735 (+0.6%)

עשרת מותגי היוקרה המובילים:
- אקספנג – 4,869
- מרצדס – 3,346 (-16.7%)
- זיקר – 2,632
- ב.מ.וו – 2,432 (+8.5%)
- אאודי – 2,425 (-16.5%)
- לקסוס – 2,420 (+47.9%)
- וולוו – 1,770 (+5.4%)
- קופרה – 1,380 (-22.8%)
- ג'יפ – 955 (-15.9%)
- ג'נסיס – 666 (-18.7%)
רכבים חשמליים
בשנת 2024 נמכרו 67,171 כלי רכב חשמליים לחלוטין, ונתח השוק שלהם עומד על 24.7%. לשם השוואה, בשנה שעברה נמכרו 48,219 מכוניות חשמליות, שתפסו 17.9% מהשוק. לצד הדגמים החשמליים, נמכרו גם 6,044 רכבי פלאג-אין (צניחה של 60.2% ביחס לשנה שעברה – בעקבות הזינוק במיסוי והשוואתו לרכבי בנזין והייבריד רגילים), ונתח השוק של רכבים בעלי שקע טעינה עומד על 26.9%.
עשרת המותגים המובילים במכירת כלי רכב חשמליים:
- BYD – כ-16,690 (מקום 5 בדירוג הכללי)
- טסלה – 8,202 (מקום 11)
- MG – כ-6,276 (מקום 12)
- אקספנג – 4,869 (מקום 15)
- צ'רי – 4,821 (מקום 7)
- ג'ילי – 4,446 (מקום 16)
- זיקר – 2,632 (מקום 23)
- קיה – 2,555 (מקום 3)
- יונדאי – 2,155 (מקום 2)
- סרס – 1,729 (מקום 28)

כתבת סיכום שנה עם הדגמים הנמכרים ביותר, בשוק ובכל קטגוריה, תתפרסם בקרוב.
לסיום נציין כי הנתונים כוללים כלי רכב פרטיים, מסחריים עד 3.5 טון ומוניות – מיבוא רשמי, אך אינם כוללים דו-גלגלי, משאיות, אוטובוסים ורכבים שהגיעו ביבוא אישי או מקביל.
